پس از نزدیک به یک ماه بازداشت عصر یک‌شنبه ۱۲ دی ماه لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی و پژوهشگر مطالعات مارکسیستی در ایران به قید وثیقه و به صورت موقت از زندان آزاد شد.

امیر رئیسان وکیل مدافع او در توییتر آزادی موکلش را تأیید کرده است.

ماموران امنیتی شامگاه ۱۵ آذر، در آستانه روز دانشجو حسین‌زاده را که به شیراز سفر کرده بود، با خشونت بازداشت کردند. او از شیراز به زندان اوین و پس از مدتی دوباره به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود.

حسین‌زاده در نخستین تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته بود که در جریان بازداشت شیراز و همینطور انتقال به تهران توسط مامورین آسیب بدنی دیده است.

امیر رئیسیان، وکیل او نیز گفته بود که مسئولان زندان اجازه دسترسی حسین‌زاده به داروهایی که برای زندگی او حیاتی هستند را نمی‌دهند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارم دی ماه از انتقال لیلا حسین‌زاده از زندان اوین به زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده و نوشته بود پرونده او به شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمد خسروانی ارجاع داده شده است.

بر اساس اعلام «شورای صنفی دانشگاه‌های کشور»، در دوره بازداشت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» به حسین زاده «تفهیم شده است».

این فعال دانشجویی که در سال ۱۳۹۶ نیز بازداشت و به زندان محکوم شده بود اسفند دو سال قبل به دلیل ابتلا به بیماری کرون روده در زندان مشمول «عدم تحمل کیفر» شد و از زندان بیرون آمد.

پس از آزادی او اما مسئولان سازمان زندان‌ها علیه او و مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی که ۱۳ سال است بدون مرخصی در حبس به‌سر می‌برد اعلام شکایت کردند.

لیلا حسین‌زاده پیش از بازداشت توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد، به پنج سال حبس و محرومیت اجتماعی محکوم شده بود که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شد. شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف و خواندن سرود «خون ارغوان‌ها» از مصادیق اتهام این فعال دانشجویی عنوان شده است.

او به همراه تعداد دیگری از دانشجویان در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از ۱۶ روز در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۶ با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در اسفند ۱۳۹۶ حسین‌زاده را بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی «به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی دو سال «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد. این حکم در تاریخ ۳ تیرماه ۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۳۰ ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و همچنین مجازات تکمیلی دو سال ممنوعیت از خروج از کشور تقلیل یافت که به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، اشد مجازات، یعنی ۳۰ ماه حبس تعزیری برای این فعال دانشجویی قابل اجرا بود.

لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸ توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ۱۰ روز نگهداری در یکی از خانه‌های امن اطلاعات سپاه جهت اجرای حکم ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد، اما نهایتاً در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به مرخصی اعزام شد و بهار ۱۳۹۹ به دلیل بیماری، مشمول «عدم تحمل کیفر» و از زندان آزاد شد.

لیلا حسین‌زاده علاوه بر فعالیت‌های صنفی دانشجویی مقالات و پژوهش‌هایی در حوزه مطالعات مارکسیستی منتشر کرده است.