جت‌های روسی  یکشنبه مناطقی در شمال غربی سوریه نزدیک به شهر ادلب را بمباران کردند. این مناطق آخرین پایگاه مخالفان بشار اسد به حساب می‌آیند.

هواپیماهای جنگی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کردند و از نوع سوخوی روسی بودند هدف‌هایی در چندی شهر و همچنین یک ایستگاه پمپاژ آب را -که آب اشامیدنی شهر پرجمعیت ادلب را تامین می کند- بمباران کردند.

منطقه‌ای در شمال شهر ادلب که روز ۲ ژانویه هدف هواپیماهای سوخوس روسیه واقع شد- عکس از خبرگزاری فرانسه

خبر بمباران این مناطق را رویترز به نقل از شاهدان و منابع شورشی نوشته اما روسیه و ارتش سوریه تا کنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

یک مقام رسمی در سرویس اداره آب شهر ادلب گفت که در نتیجه حمله هوایی تاسیسات کار نمی‌کند.

مارک کات، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد نیزتایید کرده که تاسیسات آب شهر در جریان یک حمله هوایی بشدت آسیب دیده و در توییتی نوشت که این کشور(سوریه) پیش از این هم با بحران آب روبرو بوده و ادامه نابودی تاسیسات غیر نظامی فقط موجب رنج بیشترغیر نظامیان می‌شود.

شاهدان می‌گویند که حملات هوایی در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه تحت کنترل شورشیان به مرغداری‌ها و دامداری‌های نزدیک به گذرگاه مرزی باب الهی نزدیک به مرز ترکیه  خساراتی وارد آورده است.

از خساراتی که به دیگر اهداف این حمله از جمله روستاهایی در منطقه جبال الزاویه در جنوب استان ادلب گزارشی مخابره نشده است.

رشته حملات هوایی در نیمه شب شنبه اردوگاه‌های موقت  راهدف گرفت. این اردوگاه‌ها محل اسکان هزاران خانواده‌ای است که در جریان جنگ آواره شده‌ و اکنون در نزدیکی جسرالشغور در غرب ادلب زندگی می‌کنند. دو کودک و یک زن کشته و ۱۰ غیرنظامی زخمی شدند.

از ماه نوامبر حملات هوایی به ادلب نسبتا فروکش کرده بود.

روسیه و ترکیه ۲۲ اکتبر بر سر همکاری نظامی و سیاسی در شمال سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند. بر این اساس، گشت‌های مشترک ارتش روسیه و ترکیه برای بیرون راندن نیروهای سوریه دمکراتیک و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) از شعاع ۲۹ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه فعال شدند.

در جریان قیام سوریه که بعدها به جنگ داخلی تبدیل شد و طی ۱۰ سال گذشته حدود نیم میلیون نفر کشته  و بیش از یک میلیون نفر آواره شده‌اند. نزاع در سوریه در سال ۲۰۱۱ با سرکوب اعتراضات ضددولتی توسط نیروهای بشار اسد آغاز شد. بعداً این اعتراضات به میدان جنگ پیچیده‌ای تبدیل شد که در آن ارتش‌های خارجی، شبه‌نظامیان محلی و جنگجویان خارجی حضور داشتند.