گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به سبب سال نو مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌اند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. اما با این‌حال اختلافات عمیق بین ایران و طرف‌های غربی توافق همچنان باپرجاست و دشوارترین مسائل، از جمله لغو تحریم‌ها به طور یک جا بر اساس خواست جمهوری اسلامی یا هم‌گام با بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای بر اساس خواست قدرت‌های غربی هنوز حل نشده باقی مانده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد معاون اول این وزارتخانه طی هفته جاری عازم وین خواهد شد تا درباره موضوع آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی با نمایندگان ایران و طرف‌های غربی به مذاکره بپردازد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد:  هیئت کره‌ای «از طریق رایزنی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با ایران و با هماهنگی ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا، راه‌های حل و فصل موضوع دارایی‌های مسدود شده ایران در کره» را بررسی خواهد کرد.

ایران بارها خواستار آزادی دارایی‌های مسدود شده خود در چندین کشور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از جمله ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی شده است. آزادسازی این دارایی‌ها به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد. رویترز می‌نویسد ایران ممکن است ورود چوی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به مذاکرات وین را به عنوان یک سیگنال مثبت درک کند.  

مهلت باقی‌مانده برای حصول توافق

در هشتمین دور گفت‌وگوها و اولین دور در دوره ریاست جمهوری رئیسی با افزودن برخی مطالبات جدید ایران به متن پیش‌نویس، از سر گرفته شد. قدرت‌های غربی گفته‌اند به سبب پیشرفت کند مذاکرات و با توجه به تداوم غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت ۶۰ درصد در ایران، و نزدیک شدن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی به زمان «گریز هسته‌ای»، به بی‌فایده شدن احیای برجام «صرفا چند هفته و نه چند ماه» فرصت باقی مانده‌ است.

ایران از مذاکره مستقیم با مقامات آمریکایی خودداری می‌کند، به این معنی که طرف‌های دیگر، از جمله روسیه و چین، باید بین دو طرف رفت و آمد کنند. این امر مهم‌ترین عامل کندی مذاکرات است. مقامات غربی بر این باورند که ایران با چنین ترفندهایی در پی خریدن زمان است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه بار دیگر به ایران هشدار داد که زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به پایان است.  همزمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت مذاکرات هسته‌ای وین هفته گذشته «پیشرفت اندکی» داشت و ایالات متحده امیدوار است گفت‌وگوها در هفته جاری با سرعت بیشتری پیش برود. پرایس در جمع خبرنگاران درباره مهلت باقی‌مانده گفت:

«وقتی کارشناسان ما به این نتیجه برسند که مزایای بازگشت به توافق هسته‌ای به سبب پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کاهش پیدا می‌کند مذاکرات به پایان خواهد رسید.»

پرایس وقت باقی‌مانده را «چند هفته» ذکر کرد و نه «چند ماه».

اسکای نیوز عربی به نقل از منابع ایرانی اعلام کرد که ادعای مقامات آمریکایی و اروپایی کذب است.

ایران بارها گفته است که تسلیم فشار برای شتاب بخشیدن به مذاکرات وین نخواهد شد و توافقی را نخواهد پذیرفت که منافعش را برآورده نکند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا گفت ایران هیچ ضرب‌الاجل مصنوعی را نمی‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: