بر همین اساس در سومین روز حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه هیچ خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است. این حملات از دوشنبه گذشته همزمان با دومین سالگرد قتل قاسم سلیمانی توسط پهپاد ارتش امریکا در حوالی فرودگاه بغداد آغاز شده است.

نیروهای ائتلاف اعلام کردند که پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر نیز هدف چند راکت قرار گرفت. بر اساس بیانیه نیروهای ائتلاف راکت‌ها در محوطه پایگاه فرود آمد و خسارات مختصری به جای گذاشت.

بر اساس این بیانیه، نیروهای ائتلاف به این حملات سرعت با شلیک شش گلوله توپ به پایگاه شبه‌نطامیان تحت حمایت ایران در شرق المیادین که مبدأ حملات موشکی بود پاسخ دادند.

غروب چهارشنبه یک گروه شیعه تحت حمایت ایران با نام «قاصم الجبارین» مسئولیت حمله به پایگاه عین‌الاسد را پذیرفت. این گروه اعلام کرد که تا عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکایی از عراق به این حملات ادامه می‌دهد. 

صبح چهارشنبه ارتش عراق اعلام کرد چند موشک‌انداز در غرب بغداد را کشف و مصادره کرده است. حملات به مقر نظامیان آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد پیش از این هم از غرب بغداد انجام شده بود.

در بیانیه نیرهای ائتلاف آمده است: «بازیگران بد مورد حمایت ایران در پناه زیرساخت‌های غیرنظامی و بدون توجه به امنیت شهروندان» این حملات را انجام داده‌اند. 

در ادامه این بیانیه آمده است که نیروهای ائتلاف چندین راکت‌انداز را در مدینه‌السکنه در استان دیرالزور سوریه کشف و منهدم کرده‌اند.

سرلشکر جان دبلیو برنان جونیور، فرمانده نیروهای مشترک اعلام کرد:

«ائتلاف این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از خود و نیروهای متحد خود در برابر هر تهدیدی دفاع کند و به انجام هر کاری که در حد توانش باشد برای حفاظت از این نیروها ادامه خواهد داد.»

دوشنبه گذشته نیروهای ائتلاف دو پهپاد مسلح را که قصد حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد داشتند هدف قرار دادند و منهدم کردند. روز سه‌شنبه نیز دو پهپاد که قصد حمله به پایگاه عین‌الاسد را داشتند توسط نیروهای ائتلاف منهدم شدند.   

ائتلاف تحت رهبری آمریکا ماه گذشته رسما به ماموریت رزمی خود در حمایت از نیروهای عراقی در نبرد علیه گروه دولت اسلامی پایان داد. حدود ۲۵۰۰ نیرو در عراق باقی خواهند ماند. ائتلاف اعلام کرده مأموریت نظامی‌اش به یک مأموریت مستشاری تغییر ماهیت می‌دهد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس هشدار داد که انتظار دارد حملات فزاینده‌ای به پرسنل آمریکایی و عراقی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که مصمم به بیرون راندن نیروهای آمریکایی هستند، انجام شود.

در حمله پهپادی آمریکا در ژانویه دو سال گذشته به خودروی حامل قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بغداد، فرمانده نیروهای سپاه قدس و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی کشته شدند.

فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای شیعه طرفدار ایران وعده «انتقام سخت» داده بودند.