برگرفته از تریبون زمانه *  

در آستانه دومین سالگرد ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک نیروی هوافضای سپاه و جان باختن ۱۷۶سرنشین پرواز پی‌اس‌۷۵۲ به همراه یک جنین، یک فرد آشنا با امور نظامی و هوانوردی، نگاهی دوباره داشته به ویدئوهایی که -به شکل ناشناس و به دست شهروند خبرنگاران- از این جنایت منتشر شده و تحلیلی کوتاه از جزییات ارائه کرده است.

بر اساس این تحلیل، طبق ویدئوی منتشر شده که نمایی کلی از پرتاب هر دو موشک شلیک شده از سامانه تور‌ام ۱ و انفجار این دو موشک را در مجاورت هواپیمای اوکراینی نشان می‌دهد، در فاصله زمانی بین لانچ تا چند ثانیه پیش از انفجار مجاورتی نخستین موشک شلیک شده، هاله‌ نوری شبیه به هاله‌های ناشی از انفجار در گوشه بالا سمت چپ تصویر قابل تشخیص است که به نظر می‌رسد در نزدیکی مسیر طی شده توسط هواپیما، این انفجار احتمالی صورت گرفته است.

(موارد مطرح شده در ویدئوی بالا قابل مشاهده است. ویدئو را تا انتها تماشا کنید)

با توجه به ضبط شدن لحظات لانچ و اصابت هر دو موشک سامانه تور‌ام ۱ در تصاویر دوربین، این نور ممکن است به دلیل یکی از احتمالات زیر در تصویر ثبت شده باشد:

۱- وجود ابزار جنگی دیگری غیر از تور‌ام ۱ که تا پیش از این در رسانه‌ها مطرح شده بوده است و هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط این سلاح ثالث که درصورت اثبات، حاکی از شلیک به سوی هواپیمای اوکراینی از دو سامانه متفاوت خواهد بود و ادعای سهوی بودن شلیک و خطا توسط اپراتور سامانه تور‌ام ۱ را منتفی می‌کند.

۲- حضور پرنده‌ای ثالث همزمان در آسمان تهران که توسط پدافند شناسایی و مورد هدف قرار گرفته بوده و این احتمال را به وجود می‌آورد که نیت سامانه تور‌ام ۱ هدف قرار دادن پرنده‌ای ثالث بوده است که همزمان با هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران در حال پرواز بوده است. در صورت اثبات، این درگیری حاکی از نفوذ پرنده‌های خارجی به آسمان تهران و درگیری احتمالی پدافند با این هواگرد‌ها خواهد بود که مقامات ایرانی تاکنون صحبتی از این ضعف یا رویارویی به میان نیاورده‌اند.

همچنین در ویدئوی دوم زمان‌بندی‌ها هیچ سنخیتی با زمان‌های استخراج شده از نمای کلی ندارند و ممکن است نمایانگر شلیک موشک دیگری از سامانه‌ متفاوتی باشد.

جمهوری اسلامی تا به حال توضیح روشن و دقیقی درباره جزییات این حادثه ارائه نکرده و تنها آن را به اتفاقی سهوی و خطای یک اپراتور تقلیل داده است. 

این توئیت هم در همان زمان منتشر شده و پس از آن فعالیت این اکانت متوقف شده است:

لینک این مطلب در تریبون زمانه