مصاحبه شبکه الجزیره با وزیر خارجه دولت سیزدهم پنجشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی پخش شد. حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه گفت:

«ما خواهان لغو تحریم‌هایی هستیم که در دوران ترامپ به ایران تحمیل شد، به ویژه تحریم‌هایی که مغایر توافق هسته‌ای است.»

گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به سبب سال نو مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌اند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. اما با این‌حال اختلافات عمیق بین ایران و طرف‌های غربی توافق همچنان پابرجاست و دشوارترین مسائل، از جمله لغو تحریم‌ها به طور یک جا بر اساس خواست جمهوری اسلامی یا هم‌گام با بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای بر اساس خواست قدرت‌های غربی هنوز حل نشده باقی مانده است.

امیر عبداللهیان در ادامه مصاحبه با شبکه الجزیره افزود:

«ما خواهان تضمین‌هایی هستیم که عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم بازگشت تحریم‌های کنونی پس از لغو شدن را شامل شود.»

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم گفت از نظر جمهوری اسلامی ایران صدور نفت و دستیابی به درآمد آن از طریق نظام بانکی به معنای تضمین لغو تحریم‌هاست.

به گفته حسین امیرعبداللهیان در حال حاضر تبادل غیر رسمی پیام با طرف آمریکایی در وین با هدف تسهیل مذاکرات در جریان است. وزیر امور خارجه ایران افزود:

«ما سخنان خوبی از هیأت آمریکایی در وین می‌شنویم اما مهم، مشاهده اقدامات جدی است.»

گفت‌وگوی ایران و کره جنوبی

یکی از تحولات مهم در هفته جاری گفت‌و گوی چوی جانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین درباره آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی بود. این گفت‌و گو بعد از ظهر پنجشنبه انجام شد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه داد و خاطرنشان کرد که این کشور برای آزادسازی منابع مالی ایران در تلاش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:  

«تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.»

ایران بارها خواستار آزادی دارایی‌های مسدود شده خود در چندین کشور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از جمله ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی شده است. آزادسازی این دارایی‌ها به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد.  

وزارت امور خارجه کره جنوبی صبح جمعه ۷ ژانویه/۱۷ دی در بیانیه‌ای درباره سفر چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه این کشور به وین و دیدارش با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، نوشت «مذاکرات صریح و سازنده‌ای» درباره روابط ایران – کره، از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره انجام شده است. در این بیانیه آمده است:

«معاون وزیر خارجه چوی، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های  بلوکه‌ شده ایران [در بانک‌های کره‌ جنوبی] باید فورا انجام شود.»

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره گفته شده دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول‌های بلوکه‌ شده رایزنی‌های کاری انجام دهند.

مقامات ایرانی تأکید دارند که دیدار باقری کنی و چوی جانگ کان ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام گرفته است. رویترز می‌نویسد ورود چوی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به مذاکرات وین به عنوان یک سیگنال مثبت درک شده است.