علی باقری، مسئول هیئت مذاکره کننده ایران در دور هشتم مذاکرات موسوم به نجات برجام در بامداد یکشنبه ۱۹ دی به وقت محلی تهران به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفت:

«موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است».

نمایندگان ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا پس از پایان وقفه سه روزه در مذاکرات از دوشنبه هفته قبل دوباره به وین برگشته‌اند تا آخرین مذاکرات برای بازگشت به برجام را انجام بدهند.

هیئت های ایران و آمریکا نیز در مذاکراتی که از روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی آغاز شد تا به حال به صورت مستقیم با یکدیگر گفت و گو نکرده‌اند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین شامگاه شنبه در توییتر نوشت که اعضای برجام در غیاب ایران یک جلسه با هیئت آمریکایی برگزار کردند. به گفته اولیانوف در این دیدار موضوع تضمین عدم خروج آمریکا به عنوان یکی از خواسته‌های ایران با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده است.

نماینده روسیه در باره محتوی مذاکرات توضیح بیشتری نداد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای هندی خود، مدعی شد که ایران «با حسن‌نیت، اراده لازم برای رسیدن به توافق خوب را دارد و اگر طرف غربی هم این حسن‌نیت و اراده را داشته باشد، می‌توانند به توافق خوب برسند».

روزنامه سپاه: «توافق از آنچه که در رسانه‌ها می‌بینیم نزدیک‌تر است»

همزمان با انتشار خبر گفت‌وگوی اعضای برجام در غیاب ایران با آمریکا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی به نقل از سرپرست هیئت ایرانی روند مذاکرات را «رو به پیشرفت» توصیف کرد و نوشت: «می‌توان محتاطانه این ادعا را مطرح کرد که به رغم پیچیدگی‌ها و مسیر پر پیچ‌ و خم پیش‌رو، شمارش معکوس تا دست‌یابی به توافق نهایی آغاز شده است».

«جوان»، روزنامه دفتر سیاسی سپاه پاسداران نیز در یک گزارش مدعی شد «ظاهراً توافق در وین از آنچه در آیینه رسانه‌ها می‌بینیم نزدیک‌تر است».

این روزنامه عربستان سعودی و اسرائیل را به کارشکنی در «توافق» متهم کرد و سفر نماینده ویژه عربستان سعودی به وین را نشانه نگرانی رقیب منطقه‌ای ایران از مثبت‌بودن نتیجه مذاکرات برشمرد.

نماینده ویژه عربستان پنجشنبه به وین رفت و در آنجا با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کرد. عربستان سعودی پیش از این خواستار مشارکت کشورهای منطقه در مذاکرات احیای برجام شده بود.

دور هشتم مذاکرات موسوم به نجات برجام پس از وقفه‌ای چند روزه از دوشنبه ۱۳ دی/۳ ژانویه آغاز شد.

ایران که پیشتر گفته بود دو متن جدید به اعضای برجام ارائه کرده با میانجیگری روسیه از مواضع پیشین خود عقب نشسته است.

رسانه‌های خبری ایران به نقل از مسئول هیئت مذاکره کننده لغو تمامی تحریم‌های مصوب پس از خروج آمریکا از برجام و تضمین برای عدم خروج آمریکا از توافق را از خواسته‌های اصلی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی گزارش کرده‌اند.

برجام در سال ۲۰۱۸ با خروج یک‌طرفه آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و متعاقب آن کاهش تعهدات هسته ای ایران نقض شد.

ایران در یک سال و نیم گذشته، به ویژه پس از تصویب قانون موسوم به اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس، غلظت و حجم غنی‌سازی اورانیوم را افزایش و سطح دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

اعضای اروپایی برجام پیش از این هشدار داده‌اند که زمان زیادی برای بازگشت به برجام باقی نمانده است و ایالات متحده آمریکا نیز تهدید کرده که در صورت عدم احیاء برجام مجموعه‌ای از ابزارها را علیه برنامه هسته‌ای ایران به کار خواهد گرفت.

ایران نیز در مقابل خواستار رفع تحریم‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام وضع شده است، فراهم شدن امکان دسترسی ایران به منابع مالی مسدودشده در کشورهای مختلف و انجام تعهدات اعضای برجام شده است.

سفر نماینده ویژه کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای بدهکار به ایران، به وین و موافقت بانک جهانی با پرداخت وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران از نگاه رسانه‌ها و تحلیلگران نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات است.