صبح روز دوشنبه ۲۰ دی‌، وزارت خارجه ایران تأیید کرد که هیأت رسمی طالبان در سفرش به ایران با سران جبهه مقاومت افغانستان دیدار کرده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او درباره دیدار محمد  اسماعیل خان، والی سابق هرات و احمد مسعود با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان پرسیده بود، گفت:

«ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و در این سفر هم ایران میزبان این گفت‌وگوها بوده و گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران انجام شده و امیدواریم نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد.»

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان روز شنبه ۱۸ دی‌ماه به دعوت رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی در رأس هیأتی راهی تهران شد.

طالبان تاکنون درباره دیدار با سران جبهه مقاومت در تهران اظهارنظری نکرده است. در مقابل اعضای جبهه مقاومت و خبرنگاران نزدیک به آن‌ها می‌گویند احمد مسعود هیچ دیداری با متقی نداشته است. آن‌ها می‌گویند هیأتی که با وزیر خارجه طالبان دیدار کرده به ریاست اسماعیل خان بوده است و سرپرست سفارت دولت پیشین افغانستان در تهران نیز در این دیدار حضور داشته و بخشی از ترکیب هیأت جبهه مقاومت بوده است.

ژیلا بنی‌یعقوب از روزنامه‌نگاران نزدیک به اعضای جبهه مقاومت افغانستان درباره چگونگی دیدارهای تهران نوشته است که «برخلاف شایعات، احمد مسعود تاکنون در هیچ کدام از مذاکرات با طالبان در ایران شرکت نکرده و هیأت مذاکره کننده عبارت بودند از: امیر اسماعیل خان، شمس الحق آرینفر، مولوی حبیب‌الله حسام و عبدالحفیظ منصور که با متقی وزیر خارجه دولت خودخوانده طالبان وارد مذاکره شده‌اند.»

روز یکشنبه ۱۹ دی گفته شده بود که متقی برای تحویل گرفتن سفارت افغانستان به تهران سفر کرده است. این موضوع هم از سوی مقام‌های تهران تکذیب شد. سفیر افغانستان در تهران غفور لیوال بود که در ماه‌های گذشته سفارت را ترک کرده است. از آن زمان تاکنون عبدالقیوم سلیمانی به عنوان سرپرست سفارت مشغول به کار است.

https://twitter.com/IRIMFA/status/1480097652557729793

پس از سقوط کابل در مرداد ۱۴۰۰، احمد مسعود به همراه گروهی از رهبران جهادی جبهه مقاومت ملی افغانستان را برای خارج کردن قدرت از دست طالبان ایجاد کردند. در ماه‌های گذشته چندین درگیری عمدتاً پراکنده میان جبهه مقاومت با نیروهای طالبان در استان‌های شمالی و ‌غربی افغانستان از جمله پنجشیر، بدخشان، جوزجان، بلخ، تخار و هرات رخ داده است.

در دو روز گذشته خبرهای مختلفی درباره دستور کار جلسات متقی در تهران منتشر شده است. در ابتدا گفته شد که هدف از این سفر مقدمه‌چینی برای به رسمیت شناختن طالبان از سوی جمهوری اسلامی است. سخنگوی وزارت خارجه ایران این موضوع را رد کرد و گفت که ایران در مسیر شناسایی طالبان نیست.

خطیب‌زاده گفت روابط اقتصادی و مالی با طالبان و البته گفت‌وگو بر سر تشکیل دولت فراگیر، دو محور اصلی این دیدارها بوده است:

«گفت‌وگوهای بسیار خوبی صورت گرفت و تلاش شد در مورد همکاری‌های مالی پولی، بانکی و تعاملات و همچنین تجارت در حوزه انرژی و سوخت، توافقات در حوزه اجرایی شدن نزدیک شود که این سفر هم بسیار موفق بود و از تلاش برای ایجاد دولت فراگیر استقبال شد.»