شب گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی زن در بند زنان زندان اوین همزمان با خاک‌سپاری پیکر بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که اخیرا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب جان باخت، مراسم یادبود برگزار کردند و در پی آن مسئولان زندان قصد انتقال عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک را دارند.

یک منبع آگاه و نزدیک به خانواده عالیه مطلب‌زاده، زندانی سیاسی و نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، در این باره به زمانه گفت:

«دیشب زنان زندانی بند زنان برای یادبود بکتاش آبتین مراسم کوچکی برگزار کرده بودند، حلوا درست کرده بودند و شعر خواندند، در همین حد، ولی امروز صبح مسئولان زندان به داخل بند آمدند و قصد داشتند عالیه مطلب‌زاده را به دلیل برگزاری این مراسم از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل کنند.»

به گفته این منبع آگاه هم‌بندی‌های عالیه مطلب‌زاده مانع شده‌اند که نیروهای امنیتی او را با خود ببرند:

«نیروهای امنیتی تهدید کرده‌ بودند اگر لازم باشد با زور این کار را خواهند کرد. عالیه به آنها گفته بود اگر این انتقال بر اساس قانون است به من ابلاغ کنید و وسایلم را جمع می‌کنم، در غیر این‌صورت من را با زور ببرید.»

این منبع اضافه کرد امروز صبح زمانی عالیه مطلب‌زاده با خانواده‌اش تماس گرفته بود تا شرایط را توضیح دهد، اما تلفن او وسط صحبت‌هایش قطع شد. همچنین بر اساس اطلاعاتی که به زمانه رسیده، تلفن‌های بند زنان را کلا قطع کرده‌اند تا اخباری از داخل زندان به بیرون درز نکند.

به گفته این منبع آگاه عالیه مطلب‌زاده امروز نوبت دکتر داشته , به بهانه این موضوع قصد انتقال این زندانی سیاسی را به زندان قرچک ورامین داشته‌اند. بنا به گفته این منبع همچنان خطر انتقال عالیه مطلب‌زاده به زندان قرچک وجود دارد و خانواده او سعی کردند با امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی صحبت کرده‌اند، اما تاکنون موفق نشده‌اند.

بکتاش آبتین، زندانی سیاسی، شاعر و فیلمساز و دبیر پیشین کانون نویسندگان ایران، شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی به‌موقع و تخصصی، در بیمارستان ساسان تهران جان خود را از دست داد. مرگ این زندانی سیاسی با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای همراه بود.

پیکر این شاعر و نویسنده که قرار بود دوشنبه بیستم دی‌ماه به خاک خواهند سپرد، با اعمال فشار نیروهای امنیتی ظهر یک‌شنبه ۱۹ دی در امامزاده عبداله شهر ری تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور خانواده و تعدادی از دوستدارانش به خاک سپرده شد.

بکتاش آبتین، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که از مهر ماه سال ۱۳۹۹ در زندان در حبس به‌سر می‌برد، در نیمه آذر سال جاری به کووید-۱۹ مبتلا و با تاخیر به بیمارستان منتقل شده بود. تاخیر در رسیدگی پزشکی و آغاز درمان او سبب شد تا انتقالش به بیمارستان بی‌ثمر باشد و سرانجام در ۱۸ دی‌ماه جان خود را از دست داد.

کانون نویسندگان حکومت جمهوری اسلامی را مسئول «قتل» بکتاش آبتین دانسته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مرگ او را قتل حکومتی و در امتداد قتل‌های زنجیره‌ای توصیف کردند.

این اوین بار نیست که مسئولان زندان و نیروهای امنیتی عالیه مطلب‌زاده را تحت فشار قرار می‌دهند، اردیبهشت ماه سال جاری نیز این زندانی سیاسی به دلیل ثبت شکایت علیه سلول انفرادی، از حق تماس تلفنی محروم شد. با وجود اینکه حکم عالیه مطلب‌زاده صادر شده و او در حال سپری کردن دوران حبس سه سال زندان خود است، اما در طول مدت زندان تاکنون بارها توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته است.

عالیه مطلب‌زاده مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به سه سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. این حکم در مهر ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تأیید و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، دو سال زندان برای او قابلیت اجرایی پیدا کرد.

در دادنامه صادره، مصداقِ اتهاماتِ مطرح شده علیه عالیه مطلب‌زاده، «راه‌اندازی و شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شده است.

مطلب‌زاده در نهایت ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ با احضار قبلی برای تحمل حبس به بند نسوان زندان اوین منتقل شد. او در حالی به زندان برده شد که قبل از آن تحت عمل جراحی قرار داشت و نیازمند مراقبت‌های پزشکی بود.