شمار پناهجویانی که برای رسیدن به بریتانیا یا فرانسه از کانال مانش عبور می‌کنند در سال گذشته سه برابر سال بیش از سال ۲۰۲۰ بود.

سه پناهجو در حال عبور از کانال مانش برای رسیدن به بریتانیا؛ اوت ــ عکس: AFP

به گفته مقام‌های فرانسوی در شربور- شهری بندری در کنار کانال مانش-  در سالی که گذشت ۱۳۶۰ مورد تلاش برای عبور از کانال مانش صورت گرفت. در مجموع بیش از ۳۵ هزار پناهجو سوار بر قایق‌ها در تلاش برای عبور از کانال مانش بودند.

در سال گذشته امدادگران فرانسوی بیش از ۸۶۰۰ پناهجویی را که در دریا گرفتار شده بودند، نجات دادند.

سال ۲۰۲۰ ، ۸۶۸ مورد تلاش برای عبور از کانش مانش صورت گرفت که شامل حدود ۹۵۰۰ پناهجو می‌شد.

مقام‌‌های بریتانیایی نیز در آماری مشابه پیش از این اعلام کرده بودند تعداد پناهجویانی که از کانال مانش با قایق به بریتانیا وارد شدند در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ سه برابر بوده است.

کانال مانش میان فرانسه و بریتانیا، یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتی‌رانی در جهان است. قاچاقچیان انسان معمولاً قایق‌های حامل پناهجویان را بیش از ظرفیت آن‌ها بار می‌کنند و در تلاش برای رسیدن به سواحل بریتانیا قایق‌ها را در معرض امواج پرتلاطم کانال قرار می‌دهند.

تعدادی از پناهجویان حتی سوار بر لاستیک‌های کوچک قصد گذر از این کانال پر رفت و آمد را دارند.

بزرگترین فاجعه مرگ پناهجویان در کانال مانش،  ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۱ رخ داد که طی آن ۲۷ پناهجو جان باختند. این پناهجویان در تلاش برای ورود به بریتانیا با یک قایق بادی  بودند که جان خود را از دست دادند.

از دیگر حوادثی که بیشترین تلفات جانی را  در کانال مانش داشته اکتبر سال۲۰۲۰ بود که در جریان آن یک خانواده پنج نفری کرد-ایرانی جان باختند. این قربانیان رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله، شیوا محمد پناهی ۳۵ ساله، آنیتا ۹ ساله، آرمین شش ساله و آرتین ۱۵ ماهه بودند که ماه‌ها بعد جسدش در سواحل نروژ پیدا شد.