گزارش موسسه تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا می‌گوید که هفت سال گذشته گرمترین سال‌ها در طول تاریخ ثبت شده دمای کره زمین بوده است.

مؤسسه تغییرات جوی کوپرنیک اتحادیه اروپا در گزارشی که روز دوشنبه ۱۰ ژانویه منتشر کرد، سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ را به عنوان سال‌هایی که در هفت سال گذشته به نسبت دیگر سال‌ها کمتر گرم بوده‌اند، اعلام کرد.

اروپا اما درسال‌ ۲۰۲۱  گرمترین تابستان‌ را در طول تاریخ ثبت شده هواشناسی داشت. 

سال ۲۰۲۱ همچنین سرشار از شرایط حاد آب‌وهوایی بود. سیل تابستانی  در بلژیک، هلند و آلمان یکی از ده‌‌ها نمونه از پدیده‌های حاد آب وهوایی بود که به واسطه تغییرات اقلیمی پیش آمد.

در ساحل غربی آمریکا و کانادا سوختن جنگل‌ها نه تنها درخت‌هایی که ریه زمین هستند را نابود کرد، بلکه دود ناشی از این آتش‌سوزی به آلودگی بیشتر هوا منجر شد.

کارلو بونتمپو، مدیر مؤسسه تغییرات جوی کوپرنیک می‌گوید:

«سال ۲۰۲۱ سال دیگری بود که در آن شاهد دمای حاد بودیم، گرمترین تابستان ثبت شده در اروپا، موج گرما در مدیترانه، و دمای بالای بی‌سابقه در آمریکای شمالی.»

به گفته مدیر مؤسسه تغییرات جوی کوپرنیک، این وقایع به شکل ناخوشایندی لزوم تغییر روش‌هایمان را یادآور می‌شوند، و باید با اخذ گام‌های مصمم به سوی جوامعی پایا و کاهش انتشار کربن حرکت کنیم.

متوسط درجه حرارت سالانه سال گذشته ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از زمان پیش- صنعتی بود.

مدل‌های هواشناسی در سال ۲۰۲۲ وقوع پدیده آب و هوایی لانینا در اقیانوس آرام را پیش‌بینی می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی اداره جوی و اقیانوسی ملی ( آمریکا) زمستان پیش رو در آمریکا و بویژه در ایالت‌های جنوبی نسبتا زمستان گرمی خواهد بود. از همین رو احتمال وقوع خشکسالی در ایالت‌های جنوب غربی آمریکا در تابستان دور از انتظار نیست. این شرایط می‌تواند بستری برای وقوع آتش‌سوزی‌های خطرناک در تابستان و پاییز ۲۰۲۲ باشد.

در سال ۲۰۲۲ انتظار می‌رود که روند گرمایش زمین ادامه یابد و شاهد ذوب سریع یخ‌های قطبی باشیم.