به‌گزارش الجزیره، کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به شمال غرب سوریه بدون رأی‌گیری جدید در شورای امنیت سازمان ملل عملاً به مدت شش ماه تمدید شد.

شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو، پیش از این مجوزی به مدت شش ماه صادر کرده بود که براساس آن کمک‌ها به مناطق تحت کنترل شورشیان از طریق گذرگاه باب الهوا در مرز ترکیه و سوریه تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ ادامه داشت.

باب الهوا آخرین گذرگاه در دسترس سازمان ملل است که اجازه می‌دهد کمک‌ها مستقیماً به مناطق نیازمند سوریه، بدون عبور از کانال‌های دولتی دمشق ارسال شوند. بیش از یک‌هزار کامیون حامل مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه هر ماه از این گذرگاه عبور می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش ماه دسامبر خود بر عدم امکان جایگزینی سازوکار ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه باب الهوا با استفاده از مکانیسم کمک از طریق حکومت سوریه، تأکید کرده بود.

روسیه پیش از این احتمال درخواست رأی‌گیری جدید شورای امنیت درباره این موضوع را مطرح کرده بود، اما به آن عمل نکرد. در رأی‌گیری ژوئیه (تیرماه) گذشته نیز روسیه با قطعنامه شورای امنیت مخالفت کرده بود زیرا قصد داشت، کمک‌های بشردوستانه فرامرزی را از طریق دمشق و تحت کنترل حکومت سوریه به نیازمندان شمال این کشور برساند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه ارسال کمک‌های فرامرزی را «ضروری» توصیف کرد و گفت:

«ما نیاز داریم که کمک‌ها از طریق مرزی ارسال شوند. این مسأله برای ما ضروری است تا نیازهای بشردوستانه همه سوری‌ها را برآورده کنیم.»

او در مورد عدم رأی‌گیری جدید شورای امنیت در این زمینه و تصمیم روسیه، گفت:

«ما از هر تصمیمی که به ما اجازه دهد به این کمک‌های فرامرزی حیاتی ادامه دهیم، استقبال می‌کنیم.»

ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه باب الهوا در درجه نخست به حدود سه میلیون نفر ساکن منطقه ادلب که خارج از کنترل دولت سوریه است، یاری می‌رساند. مدافعان ارسال کمک‌های بشردوستانه هشدار داده‌اند که اگر عملیات کمک‌رسانی متوقف شود، میلیون‌ها نفر با پیامدهای فاجعه‌باری روبه‌رو خواهند شد.

شورای امنیت سازمان ملل ۹ ژوئیه / ۱۸ تیر در یک نمایش نادر از وحدت، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن ارسال کمک‌های فرامرزی تمدید می‌شود.

قطعنامه ۲۵۸۵ به سازمان ملل اجازه تمدید خودکار شش ماهه استفاده از گذرگاه باب الهوا را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه می‌دهد.

شورای امنیت در ژوئیه ۲۰۱۴ چهار گذرگاه مرزی به همین منظور ایجاد کرد، اما در تمدید بعدی این تصمیم، روسیه و چین از حق وتوی خود برای توقف سه گذرگاه استفاده کردند.

مسکو بارها ایالات متحده و اروپا را به خاطر حمایت از ادامه ارسال کمک‌های فرامرزی بدون عبور از کانال‌های دولتی در دمشق، به سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه متهم کرده است.