گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به‌سبب سال نو مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه/ بهمن در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. علی باقری کنی، رئیس هیأت ایرانی اوایل هفته جاری به‌حدی خوشبین بود که گفته بود شمارش معکوس برای حصول توافق آغاز شده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود درباره سرعت مذاکرات در یک نشست پارلمانی گفت:

«بحث‌ها ادامه دارند اما به کندی، خیلی کند پیش می‌روند و این امر حفره‌ای را ایجاد می‌کند که امکان پیدا کردن راه حلی برای تأمین منافع همه طرف‌ها را به خطر می‌اندازد.»

لودریان در ادامه افزود:

«اواخر دسامبر برخی پیشرفت‌ها حاصل شد. با این‌حال ما هنوز با حصول توافق و پایان مذاکرات فاصله زیادی داریم.»

بیش و کم همزمان با اظهارات ژان ایو لودریان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی در یک نشست خبری در واشنگتن گفت:

«در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای با ایران پیشرفت اندکی وجود دارد.»

پرایس در ادامه افزود:

«این دور [از مذاکرات] ادامه دارد صحبت از پیشرفت اندکی است که در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم. اگر می‌خواهیم در موقعیتی باشیم که بتوانیم برجام را نجات دهیم و از امتیازدهی‌های غیرحرفه‌ای اطمینان حاصل کنیم، این پیشرفت باید بیشتر از میزان کنونی باشد.»

پرایس هفته گذشته اعلام کرده بود که با توجه به سرعت غنی‌سازی ایران، هرگاه مذاکرات به درازا بکشد چنانکه زمان گریز هسته‌ای برای جمهوری اسلامی کوتاه‌تر از حد معینی بشود، آمریکا از مذاکرات خارج می‌شود.

بامداد سه‌شنبه میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت نمایندگان کشورهای عضو برجام، بدون حضور ایران، نشستی را با نماینده آمریکا برگزار کردند تا به بررسی متون بپردازند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ۱۶ دی در مصاحبه با شبکه الجزیره برخی از چالش‌ها را مشخص کرد: به گفته امیر عبداللهیان، پیشنهاد طرف‌های مقابل در مذاکرات وین، رفع تحریم‌هایی است که به برجام لطمه وارد می‌کند نه همه تحریم‌های ترامپ. ایران اما خواهان لغو همه تحریم‌هاست. از این گذشته، ایران می‌گوید قبل از بازگشت به تعهداتش در برجام خواهان راستی‌آزمایی لغو تحریم‌هاست و برای این کار حداقل چند هفته به زمان نیاز دارد. طرف غربی ظاهراً پیشنهادی تحت عنوان long day داده که این کار در ۴۸ ساعت انجام شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری صبح دوشنبه ۱۰ ژانویه/۲۰ دی خود گفته بود:

«سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی‌ آمریکا اعمال شود همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.»