کاخ باکینگهام، که نظرات و بیانیه‌های رسمی نهاد سلطنتی بریتانیا را منعکس می‌کند، اعلام کرد عناوین نظامی و لقب سلطنتی «والاحضرت همایونی» از شاهزاده اندرو پس گرفته و به ملکه باز گشته است. 

بیانیه کاخ باکینگهام در رابطه با سومین فرزند ملکه بریتانیا کوتاه بود و در حقیقت واکنش خانواده سلطنتی به اتهام‌های آزار جنسی‌ علیه این شاهزاده بریتانیایی و دادگاهی که بزودی در آمریکا در این رابطه برگزار می‌شود، به حساب می‌آید.

در بیانیه کاخ باکینگهام آمده است:

«با تایید و موافقت ملکه، عناوین و امتیازات نظامی و سلطنتی دوک یورک به ملکه برگردانده شد.»

بر اساس این بیانیه اندرو در دادگاه مربوط به پرونده خود باید به عنوان یک شهروند عادی از خود دفاع کند، و از خدمت در خانواده سلطنتی مرخص شده است.

اندرو در کنار ملکه بریتانیا- شاهزاده اندرو، در رابطه با پرونده آزار جنسی ویرجینیا جیوفری باید در دادگاهی در آمریکا از خود دفاع کند- عکس از شاتراستاک

اندرو، که ۶۱ سال دارد در رابطه با پرونده رابطه و آزار جنسی ویرجینیا جیوفری باید در دادگاهی در آمریکا از خود دفاع کند. 

خانم جیوفری که اکنون ۳۸ سال دارد در پرونده‌ای حقوقی که اوت ۲۰۲۱ در نیویورک باز شد مدعی است که بیش از دو دهه پیش و  زمانی که ۱۷ سال داشته «جفری اپستین» او را برای رابطه جنسی در اختیار شاهزاده اندرو گذاشته است.

جفری اپستین، سرمایه‌گذار و میلیاردر آمریکایی بود که به اتهام سواستفاده جنسی و دلالی دختران زیر سن محاکمه و محکوم شد و در نهایت در زندان خودکشی کرد.

پرونده شکایت ویرجینا جیوفری بر اساس قانون کودکان قربانی تنظیم شده است. بر اساس این قانون کسانی‌که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، می‌توانند هر زمانی از متهم شکایت کنند و جرم مشمول مرور زمان نمی‌شود.

بر اساس مدارک دادگاه، خانم جوفری ادعا کرده که قربانی قاچاق جنسی و آزار اپستین بوده و اپستین او را به مردان قدرتمند قرض می‌داده است.

بر اساس ادعای ویرجینیا، در سه مورد هم در بریتانیا و هم در آمریکا – زمانی‌که بر اساس قوانین آمریکا کودک به حساب می‌آمده -«دوک یورک» از او سواستفاده جنسی کرده است.

سال ۲۰۱۹ اندرو در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، گفت که به خاطر نمی‌آورد ملاقاتی با خانم جیوفری داشته و آنچه او مبنی بر رابطه جنسی در آمریکا و بریتانیا ادعا می‌کند، هرگز رخ نداده است.

مدت کوتاهی پس از این مصاحبه، دوک از انظار عمومی فاصله گرفت.

وکیل شاهزاده از قاضی پرونده درخواست کرده بود که پرونده را ناوارد تشخیص داده و مختومه اعلام کند. قاضی پرونده هیچ‌یک از استدلال‌های تیم حقوقی شاهزاده را نپذیرفت و با این درخواست موافقت نکرد، در نتیجه دادگاه حوالی پاییز امسال با حضور هیات منصفه در نیویورک برگزار خواهد شد.

رای قاضی برای ادامه پی‌گیری پرونده لزوما به معنای محکومیت او نخواهد بود. همچنین چون شکایت در دادگاه مدنی مطرح می‌شود، اندرو از نظر جنایی متهم نشده و در صورت محکومیت تنها باید خسارت و تاوان بپردازد.

اما در صورت تبرئه هیچ‌یک از عناوین افتخاری، لقب و امتیازات گرفته شده از سوی کاخ باگینگهام به او باز گردانده نخواهد شد.

تصمیم لغو امتیازها و القاب توسط اعضای ارشد خانواده سلطنتی از جمله ولیعهد (شاهزاده ولز) و ویلیام (دوک کمبریج) مدت‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

ناظران این تصمیم کاخ باگینگهام  و فاصله گرفتن از اندرو را به منزله تلاش خانواده سلطنتی برای محافظت از نهاد سلطنت قلمداد کرده‌اند.

شاهزاده اندرو ( دوک یورک)، بیش از دو دهه در نیروی دریایی بریتانیا خدمت کرده بود و حتی در جنگ فالکند هم حضور داشت. ده‌ها نظامی سابق بریتانیایی در نامه‌ای از ملکه خواسته بودند که عناوین نظامی او را پس بگیرد.