تنها چند ساعت پس از انتقاد کره شمالی از فشارهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید به دلیل آزمایش‌های موشکی تازه پیونگ‌یانگ، سومین آزمایش موشکی این کشور در طی چند روز اخیر انجام شد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی جمعه ۲۴ دی / ۱۴ ژانویه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی پرتابه نامشخصی که گمان می‌رود دو موشک بالستیک کوتاه برد از نوع SRBM باشد را از استان پیونگان شمالی در ساحل غربی کره شمالی به سمت شرق پرتاب کرده است.

به‌گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این دو موشک حدود ۴۳۰ کیلومتر (۲۶۷ مایل) تا حداکثر ارتفاع ۳۶ کیلومتر (۲۲ مایل) را طی کردند.

گارد ساحلی ژاپن نیز گزارش داد که کره شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت:

«فعالیت‌های نظامی مداوم کره شمالی، از جمله پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک، تهدیدی برای صلح و امنیت ژاپن و منطقه است و نگرانی ‌جدی جامعه بین‌المللی را برمی‌انگیزد.»

کیم دونگ یوپ، افسر سابق نیروی دریایی کره جنوبی به الجزیره گفته است که کره شمالی احتمالاً موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد SRBM مانند KN-23 یا KN-24 را که قبلاً مستقر کرده بود، شلیک کرده است.

این سومین آزمایش موشکی کره شمالی از ۱۵ دی / ۵ ژانویه تاکنون است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه شاهد دومین آزمایش یک موشک مافوق صوت بود. حدود دو سال می‌شد که تصاویری از او در هنگام پرتاب موشک منتشر نشده بود.

کره شمالی مدرن‌سازی تسلیحاتی و آزمایش‌های موشکی را برای دفاع از خود ضروری می‌داند. روز جمعه رسانه‌های دولتی این کشور آمریکا را متهم کردند که با اعمال تحریم‌ها علیه شخصیت‌های کره‌ای عمداً تنش‌‌ها را در هفته جاری تشدید کرده‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی / ۱۲ ژانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که پنج شخص که تابعیت کره شمالی دارند را به فهرست تحریم‌ها افزوده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) بیانیه وزارت خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن گفته شده بود در صورت اتخاذ موضع تقابلی از سوی واشنگتن، پینوگ‌یانگ «واکنش شدیدتر و قاطعانه‌تری» خواهد داشت.

مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با پیونگ‌یانگ پس از شکست نشست هانوی در سال ۲۰۱۹ بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، متوقف شده است.

جو بایدن که یک سال پیش به‌عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا کار خود را آغاز کرده، تلاش کرد کره شمالی را تشویق کند که به میز مذاکره بازگردد. او تأکید کرده که ایالات متحده بدون قید و شرط آماده گفت‌وگو است.

پیونگ‌یانگ اما می‌گوید واشنگتن در حالی از دیپلماسی و گفت‌وگو سخن می‌گوید که اقدامات آن نشان می‌دهند «همچنان سیاست انزوا و خفه کردن» کره شمالی را پیش می‌برد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است:

«آمریکا به ارجاع فعالیت‌های عادلانه کره شمالی به شورای امنیت سازمان ملل بسنده نمی‌کند و عمداً وضعیت را حتی با اعمال تحریم‌های مستقل تشدید می‌کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه چهارشنبه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا علیه چندین فرد و نهاد کره شمالی که متهم به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد ممنوعیت توسعه موشکی و هسته‌ای کره شمالی هستند، اقدام کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که هیچ قصد خصمانه‌ای علیه کره شمالی ندارد و مایل است بدون پیش‌شرط وارد گفت‌وگو شود، اما آزمایش‌های موشکی این کشور عمیقاً منطقه را  «بی‌ثبات» می‌کنند.