رسانه‌های عراقی شامگاه یکشنبه ۱۶ ژانویه/۲۶ دی از وقوع دو انفجار همزمان در بغداد خبر دادند. به گزارش خبرگزاری روداو دو بانک کردستانی هدف حمله قرار گرفت. ترکش‌های این انفجار به محل خرید و فروش مشروبات الکلی و یک هتل در نزدیکی چهار راه تئاتر ملی عراق نیز اصابت کرد.

انفجارها در «میدان الواثق» واقع در منطقه «الکراده» رخ داد. در پی این انفجارها، خیابان‌های مجاور و منتهی به «کراده» مسدود شد و شمار زیادی آمبولانس به محل اعزام شد. مقامات امنیتی عراق به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که در جریان این انفجارها دست‌کم دو نفر مجروح شده‌اند.

در انفجار نخست یک بانک بازرگانی آسیب دید و انفجار دوم به «بانک جهان» که خانواده یحیی سعید باجیر مالک آن هستند آسیب زد. باجیر از چهره‌های نزدیک به مسعود باررزانی رهبر حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در واکنش به انفجار‌های یکشنبه شب در منطقه الکراده بغداد با انتشار پیامی در توییتر نوشت: انفجار‌های اخیر در بغداد، اقدامی تروریستی، مجرمانه و محکوم است که امنیت و ثبات شهروندان را تهدید می‌کند. صالح در ادامه افزود:

«این انفجار‌ها در زمانی مشکوک اتفاق افتاده است که سازش داخلی و صلاحیت‌های قانونی را برای تشکیل دولت مقتدر که حافظ عراقی‌ها و ضامن تصمیم‌گیری ملی و مستقل باشد، هدف گرفته است. با پشتوانه خیرخواهان، در زمینه مقابله با تروریسم و ریشه‌کن کردن آن موفق خواهیم شد.»

صف‌آرایی نیروها در پارلمان

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف صدر با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. ائتلاف فتح که نتیجه انتخابات را به‌عنوان بزرگترین بازنده به چالش کشید، صاحب ۱۷کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان و حزب تقدم به رهبری محمود المشهدانی با برخورداری از حمایت سنی‌ها ۳۷ کرسی خود را حفظ کرده و حزب قانون نوری مالکی نیز ۳۳ کرسی را به دست آورده. حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحاد میهنی کردستان ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته‌اند. طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان، در این مورد فراکسیون صدر وابسته به مقتدی صدر می‌توانند نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

یکشنبه ۹ ژانویه/ ۱۹ دی انتخاب ریاست پارلمان عراق در پی درگیری نمایندگان جریان صدر با نمایندگان «چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق» پرتنش شد. با این حال انتخابات برگزار شد و محمد الحبوسی به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد. ائتلاف شیعیان به عنوان بزرگ‌ترین بازندگان انتخابات این نتیجه را هم زیر سوال بردند.

طبق عرف، رئیس پارلمان عراق یک سنی، نخست وزیر شیعه و رئیس جمهوری یک کرد است.

پارلمان ۳۰ روز فرصت دارد تا رئیس جمهوری جدید کشور را انتخاب کند، سپس رئیس جمهوری از بزرگترین فراکسیون پارلمان می‌خواهد دولت تشکیل دهد.

نامزدی یک زن کُرد برای ریاست جمهوری عراق

رودا شنبه گذشته، چند ساعت قبل از وقوع این انفجارها خبر داده بود که «فؤاد شیلان» به عنوان نخستین زن در عراق نامزد تصدی ریاست جمهوری این کشور شد. شیلان برای پیروزی در پست ریاست جمهوری عراق به ۲۲۰ رای در پارلمان عراق نیاز دارد. شیلان فواد زن کرد عراقی و یک شخصیت مستقل است که سابقه فعالیت سیاسی ندارد و در صورت پیروزی در پست ریاست جمهوری، نخستین زنی خواهد که در عراق و در یک کشور عربی بر مسند ریاست جمهوری تکیه می‌زند.  

شیلان که تا پیش از این به عنوان مسئول امور زنان در وزارت دفاع عراق فغالیت می‌کرد در مصاحبه با روداو گفت با هیچ دشواری در نامزدی‌اش مواجه نیست و با رهبران فراکسیون‌ها و احزاب در این‌باره در حال مذاکره است و در دو روز آینده جزئیات را اعلام خواهد کرد.

شیلان برای پیروزی در پست ریاست جمهوری عراق به ۲۲۰ رای در پارلمان عراق نیاز دارد.

حزب دموکرات کردستان عراق از شیلان حمایت می‌کند، اتحادیه میهنی اما مایل است برهم صالح مجدداً رئیس جمهوری عراق شود.

در این میان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که به تازگی از ایران فاصله گرفته و به سمت عربستان و اردن و سایر کشورهای عربی متمایل شده خواهان آن است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی برای بار دوم به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. صدر، پسرعمویش، جعفر صدر را که اکنون سفیر عراق در لندناست به عنوان بدیلی برای الکاظمی پیشنهاد داده است.