جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۳۰ دی سفر هیئت ایرانی به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به مسکو را «از پربارترین سفرها» توصیف کرد و گفت:

«تاکنون دیدارهای خوبی با وزیر انرژی و معاون نخست‌وزیر روسیه انجام شد و بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتیم توافق‌های مهم به‌دست آمد.»

اوجی افزود:

«با خیلی از شرکت‌های توانمند روسی در خصوص مشارکت در حوزه توسعه میادین گاز و نفت، احداث پترو پالایشگاه‌ها، انتقال تکنولوژی و تجهیزات فن‌آورانه که نیاز این صنعت هست، توافق‌های خیلی خوبی شد و اسناد خیلی مهمی را امضا کردیم.»

او وعده داد که «قطعاً تمام اهداف تحقق پیدا می‌کند».

ابراهیم رئیسی به‌همراه یک هیئت بلندپایه از جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۹ دی، در سفری دو روزه راهی مسکو شد. این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام شد. از سال ۲۰۱۷ این نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به روسیه است.

جواد اوجی بدون اشاره به جزئیات «توافق‌ها و اسناد مهم» امضاشده در مسکو گفت «مردم و حوزه صنعت نفت اثرات این توافق‌ها را خواهند دید».

ابراهیم رئیسی روز گذشته (چهارشنبه) در دیدار با ولادیمیر پوتین گفته بود که جمهوری اسلامی در پی «همکاری‌های دائمی و راهبردی» با روسیه است و هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه ندارد.

رئیسی امروز پنج‌شنبه ۳۰ دی به‌همراه وزیران امور خارجه، نفت، امور اقتصادی و دارایی و سه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در دیدار با مقام‌های سیاسی و اقتصادی، مدیران شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه نفت و انرژی، صنایع، کشاورزی، تجارت و گردشگری روسیه، با اشاره به این‌که سند پرمناقشه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و روسیه به‌زودی نهایی می‌شود، گفت:

«موافقت‌نامه جامع همکاری‌های ۲۰ ساله بین ایران و روسیه، نقشه راه جهش مناسبت همه‌جانبه بین دو کشور خواهد بود.»

او افزود:

«در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه هم اتفاق نظر داشتیم که سطح کنونی مناسبات اقتصادی رضایت‌بخش نیست و باید با رفع موانع، زمینه افزایش مبادلات دوجانبه به سرعت فراهم شود.»

قرارداد ۲۰ ساله مشارکت راهبردی میان ایران و روسیه، در سال ۱۳۷۹، در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی میان تهران و مسکو امضا شده بود و همین چند ماه پیش دوره‌اش تمام شد. اکنون ایران و روسیه می‌خواهند این قرارداد را برای یک دوره ۲۰ ساله دیگر تمدید کنند. بخش عمده‌ای از این قرارداد ناظر به خرید تسلیحات نظامی از روسیه است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است در دیدار رئیسی و پوتین همکاری درازمدت دو طرف مورد مذاکره قرار گرفت. او گفت:

«رؤسای جمهور، وزیران خارجه را مکلف کردند که نسبت به تهیه نقشه راه ۲۰ ساله همکاری‌های بلندمدت اقدام کنند.»

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیش از سفر رئیسی به مسکو از در دستور کار نبودن امضای سند راهبردی ۲۰ ساله ایران و روسیه در این سفر خبر داده و گفته بود:

«این سند به دلیل بررسی‌های بیشتر و انجام توافق‌های ابتدایی هنوز به مرحله نهایی برای امضای سران نرسیده است؛ از این رو سند ۲۰ ساله ایران و روسیه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و به این سفر رئیس جمهوری به روسیه نخواهد رسید.»

عباس‌زاده مشکینی افزوده بود در سفر رئیسی به مسکو بر روی مقدمات این سند بحث و تبادل نظر و توافق خواهد شد.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، چهارشنبه شب در تلویزیون جمهوری اسلامی گفت روابط اقتصادی ایران و روسیه در حد چشمگیری نبوده است.

پیمان‌پاک گفت:

«سهم ایران از واردات ۳۰۰ میلیاردی روسیه همواره بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.»

به‌گفته او صادرات ایران به روسیه طی چهار سال آینده، «پتانسیل افزایش ۱۵ برابری و رسیدن به عدد حداقلی ۷,۵ میلیارد دلار را دارد».