ائتلاف به رهبری عربستان که یک طرف جنگ در یمن است روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه اعلام کرد که به مناطقی در صنعا و بندر الحدیده حمله کرده است.

در بیانیه ائتلاف عربی آمده است که در این حملات، پادگان‌ها و زاغه‌های مهمات حوثی‌ها هدف قرار گرفته است.

این ائتلاف مدعی شده است که حوثی‌ها از بندرگاه الحدیده و تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه و فعالیت تجاری به «تهدید امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» مشغول هستند.

بندرگاه الحدیده یکی از نقاط اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به کشور جنگ و قحطی‌زده یمن است که به گفته سازمان ملل با پیچیده‌ترین بحران انسانی روبه‌رو شده است.

عمده عملیات هوایی برای بمباران مواضع حوثی‌ها را عربستان سعودی انجام می‌دهد. امارات متحده عربی از دو سال پیش نیروهای نظامی‌اش را خارج کرده و بیشتر در نقش تامین مالی شبه‌نظامیان مخالف حوثی‌ها و امور لجستیکی فعال است. حوثی‌های یمن روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با استفاده از پهپاد و موشک‌های بالستیک دو نقطه در اطراف فرودگاه ابوظبی و انبار سوخت اصلی در پایتخت امارات را هدف قرار دادند. حوثی‌های می‌گویند این حملات هشداری است به امارات تا پای خود را از جنگ یمن بیرون بکشد. شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات با پوشش هوایی جنگنده‌های سعودی در هفته گذشته مناطق مهمی در استان شبوه و ماراب را از دست حوثی‌ها خارج کرده‌اند. حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند هم وعده داده‌اند که به زودی با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند به عربستان و هر کشوری که در جنگ یمن مداخله کند، حمله خواهند کرد.

در مقابل، ائتلاف عربی هم گفته که قصد دارد عملیات گسترده‌ای برای از بین بردن توان نظامی حوثی‌ها در همه استان‌های یمن آغاز کند و حملات هوایی را افزایش دهد.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ و با تشکیل یک ائتلاف از کشورهای همسو جنگ داخلی در یمن بر سر قدرت را به جنگی منطقه‌ای تبدیل کرد. در هفت سال گذشته بیش از ۳۷۰ هزار نفر شهروند عادی و شبه‌نظامی در درگیری مستقیم یا در اثر بحران‌های جانبی جنگ یمن کشته شده‌اند. سازمان ملل پیش‌بینی کرده که در صورت تداوم بحران، شمار مرگ در نتیجه جنگ و گرسنگی در این کشور به چند میلیون نفر بالغ شود.  

یمن از سال ۲۰۱۴، زمانی که شبه‌نظامیان حوثی بسیاری از بخش‌های شمالی کشور، از جمله صنعا، پایتخت این کشور، را به تصرف خود درآوردند، با یک جنگ پیچیده دست‌به گریبان شده است. در مارس ۲۰۱۵، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با هدف بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی به یمن حمله کرد. عربستان سعودی در این جنگ هفت ساله تاکنون دستاوردی نداشته و حوثی‌ها همچنان کنترل بخش وسیعی از کشور را در اختیار دارند.

این درگیری سال‌هاست که به بن بست رسیده است و یمن در آستانه قحطی قرار گرفته و ده ها هزار نفر کشته شده‌اند. وضعیت این کشور توسط سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی جهان توصیف شده است. حداقل ۱۵,۶ میلیون نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

گزارش اخیر سازمان ملل که در ماه نوامبر گذشته منتشر شد، پیش‌بینی کرده که در صورت تداوم جنگ، فاجعه در یمن ابعادی به مراتب بزرگ‌تر خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، حدود ۱,۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ جان خود را از دست خواهند داد و ۷۰ درصد از این مرگ و میرها ناشی از علل غیرمستقیم مانند فقر، افزایش قیمت مواد غذایی و بدتر شدن خدمات اولیه مانند بهداشت و آموزش خواهد بود.