مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل شامگاه شنبه ۲۲ ژانویه/ دوم بهمن پرداخت بدهی معوق ایران به سازمان ملل را تأیید کرد. او گفت که به محض وصول این مبلغ در نیویورک، حق رأی ایران باید طبیعتاً از دوشنبه ۲۴ ژانویه بازگردد.

پیش از این بلومبرگ به نقل از وزارت دارایی کره‌جنوبی از پرداخت بدهی معوق ایران به سازمان ملل از سوی این کشور خبر داده بود.

وزارت دارایی کره‌جنوبی گفته بود که در روز جمعه ۲۱ ژانویه ۱۸ میلیون دلار بدهی ایران به سازمان ملل را با هماهنگی با آمریکا از محل دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور، پرداخت کرده است.

سازمان ملل ۱۱ ژانویه امسال به صورت رسمی حق رأی ایران را به همراه هفت کشور دیگر به دلیل بدهی به حالت تعلیق درآورد. حق رأی ایران در سازمان ملل یک‌سال قبل نیز به همین دلیل تعلیق شده بود.

طبق منشور سازمان ملل چنانچه بدهی معوقه یک کشور در دو سال قبل برابر یا بیشتر از میزان حق بیمه آن باشد، حق رأی خود را از دست می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های آمریکا را مانع پرداخت حق عضویت به سازمان ملل عنوان کرده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با این موضوع گفته بود: «به‌رغم مضایق متعدد ایجادشده، دولت جمهوری اسلامی ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده و در حال انجام رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع است. در عین حال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع‌تر حق عضویت مدنظر است.»

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز ۲۴ دی ماه از رایزنی با سازمان ملل و کره‌جنوبی برای پرداخت بدهی دولت جمهوری اسلامی به این سازمان خبر داده بود.

مقام‌های دولتی کره‌جنوبی هم همان زمان گفته بودند که در حال گفت‌وگو با آمریکا و سازمان ملل هستند تا بدهی ایران را از محل دارایی‌های مسدود شده این کشور پرداخت کنند.

بر اساس اعلام مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران، کره جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار به ایران بدهکار است. پرداخت این بدهی به موافقت دولت آمریکا که پس از خروج یک‌طرفه از برجام تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است، نیاز دارد.

تا به حال چندین مرتبه مقام‌های ایران از توافق برای آزادسازی حدود هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در دو بانک کره جنوبی خبر داده‌اند اما اقدام عملی در این ارتباط انجام نشده است.

نمایندگان کره‌جنوبی در دور تازه مذاکرات موسوم به نجات برجام به وین رفتند تا خوش‌بینی‌ها نسبت به آزادسازی منابع ارزی مسدود شده در بانک‌های این کشور افزایش یابد اما آنطور که رسانه‌ها گزارش کردند آمریکا تنها با پرداخت خسارت گروه دیانی، نمایندگی محصولات «دوو»، موافقت کرد.

ایران امیدوار است در مذاکرات «نجات برجام» که در جریان است، بتواند مجوز آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در کره‌جنوبی، عراق، ژاپن و چند کشور دیگر را به دست بیاورد.