وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد برای مذاکره مستقیم با ایران آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن گفت:

«ما آماده دیدار مستقیم هستیم. ما همواره این موضع را اتخاذ کرده‌ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر موضوعات بسیار مفیدتر است.»

ساعتی قبل از آن حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در همایش موسوم به همایش ملی ایران و همسایگان گفته بود اگر ضرورت ایجاب کند، ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا آمادگی دارد:

«امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه‌گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می‌افتاد. در عین حال طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما می‌دهد که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. از این رو اینکه بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.»

گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بعد از یک وقفه سه روزه که به‌سبب سال نویِ مسیحی ایجاد شد از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه/ بهمن در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. در حال حاضر بحث بر سر راستی‌آزمایی بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام و تضمین توافق و سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است. طرف غربی خواهان معدوم شدن سانتریفیوژهاست.

معضل آزادی گروگان‌ها

مسئول هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای وین یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود: بعید است که ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران به توافق برسد، مگر اینکه تهران چهار شهروند آمریکایی زندانی را آزاد کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری دوشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن خود در تهران گفت:

«این موضوع در دستورکار ما بوده و دو مسیر مختلف است. اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل بود پایبند باشد این موضوع انسانی قابل حل است. اگر اراده در طرف مقابل باشد می‌توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در ادامه اظهاراتش اعلام کرد ایالات متحده آزادی چهار شهروند آمریکایی را به عنوان پیش شرط توافق هسته‌ای مطرح نکرده است. پرایس گفت:

 «ما می‌خواهیم که این شهروندان آمریکایی هر چه سریع‌تر به کشور بازگردند. اما این امر نه کمکی به ما می‌کند و نه کمکی به آنها که سرنوشتشان را به موضوعی که در بهترین حالت فعلا نامشخص است، گره بزنیم.»

شهروندان زندانی در ایران که آمریکا خواهان آزادی آن‌‌هاست عبارت‌اند از سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی ۵۰ ساله و پدرش باقر ۸۵ ساله، مراد طاهباز، فعال محیط زیست ۶۶ ساله با تابعیت بریتانیا و عماد شرقی، تاجر ایرانی – آمریکایی ۵۷ ساله است.