خبرگزاری روسیا الیوم سه‌شنبه ۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه به‌نقل از منابع سیاسی آگاه در عراق اعلام کرد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ظهر امروز (سه‌شنبه) وارد بغداد شده است.

بنا به این خبر قاآنی برای دیدار با شماری از رهبران سیاسی شیعه در عراق و رایزنی بر سر تشکیل دولت ائتلافی در این کشور به بغداد رفته است.

به‌نظر می‌رسد که مذاکرات فشرده‌ای درباره تشکیل دولت عراق میان مسئولان جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش در این کشور جریان دارد. اسماعیل قاآنی در حالی به بغداد رفته که ۲۶ دی/ ۱۶ ژانویه نیز به عراق سفر کرده بود.

روسیا الیوم روز سه‌شنبه همچنین از نامه برخی از رهبران «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

بنا به این گزارش، منابع آگاه گفته‌اند که این نامه‌نگاری درباره ائتلاف با مقتدی صدر، پیروز انتخابات اخیر در عراق بوده است. رهبران گروه‌های شیعه نزدیک به ایران در نامه خود از مذاکراتشان با مقتدی صدر و این‌که او آماده است با نیروهای «چارچوب هماهنگی»، به‌جز ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی ائتلاف کند، نوشته‌اند.

این گزارش افزوده است که علی خامنه‌ای بر اهمیت حفاظت از یکپارچگی «چارچوب هماهنگی» حتی به قیمت عدم مشارکت در دولت و رفتن به اپوزیسیون تأکید کرده است.

«چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» شامل همه گروه‌های سیاسی شیعه عراق به غیر از جریان مقتدی صدر است. صدر سال گذشته از این چارچوب خارج شد.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف صدر با ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد. ائتلاف الفتح که نتیجه انتخابات را به‌عنوان بزرگترین بازنده به چالش کشید، صاحب ۱۷کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان شده و حزب تقدم به رهبری محمود المشهدانی با برخورداری از حمایت سنی‌ها ۳۷ کرسی خود را حفظ کرده و ائتلاف دولت قانون نوری المالکی نیز ۳۳ کرسی را به دست آورده. حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و حزب اتحاد میهنی کردستان ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته‌اند. طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان، در این مورد فراکسیون صدر وابسته به مقتدی صدر می‌توانند نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

مقتدی صدر که به‌تازگی از ایران فاصله گرفته و به سمت عربستان سعودی، اردن و سایر کشورهای عربی متمایل شده، خواهان آن است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی برای بار دوم به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. صدر، پسرعمویش، جعفر صدر را که اکنون سفیر عراق در لندن است به‌عنوان بدیلی برای الکاظمی پیشنهاد داده است.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این‌که مقتدی صدر هفته گذشته در دیدار با هادی العامری به نمایندگی از نیروهای «چارچوب هماهنگی»، گفته است که حاضر به ائتلاف با نیروهای «چارچوب هماهنگی» به غیر از ائتلاف دولت قانون است.

نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق و رهبر «چارچوب هماهنگی» و ائتلاف دولت قانون در تلاش است تا اتحادهای جدیدی را برای افزایش کرسی‌های این چارچوب ایجاد کند.

برای مقتدی صدر، تشکیل دولت اکثریت به معنای دستیابی به برندگان اصلی در جوامع سنی و کرد و در عین حال حذف سایر نیروهای سیاسی در سراسر طیف است. «چارچوب هماهنگی» شیعیان اما دولت اکثریت را رد کرده است.

پیش از این گفته می‌شد که هدف قاآنی از سفر قبلی به بغداد این بود که صدر از اندیشه تشکیل دولت اکثریت صرف‌نظر کند.