دبرا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در نشست شورای امنیت از وضعیت ناگوار زنان در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت:

«ما همچنان نگران سرنوشت چندین فعال زن هستیم که از خانه‌های خود ربوده شده و ناپدید شده‌اند. هیچ شهروند افغان نباید از ترس در خانه‌اش زندگی کند و هیچ خانواده‌‌ای نباید درباره سرنوشت عزیزانش نگران باشد.»

روز گذشته، چهارشنبه ۶ بهمن / ۲۶ ژانویه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان گفت طالبان باید «حقوق اولیه انسانی زنان و دختران» را به‌رسمیت بشناسند.

گوترش افزود:

«ما از طالبان می‌خواهیم که از لحظه کنونی استفاده کنند و اعتماد و حسن‌نیت جامعه بین‌المللی را با به‌رسمیت شناختن و دفاع از حقوق اساسی بشری که متعلق به هر دختر و زنی است، به‌دست آورند.»

محبوبه سراج که به نمایندگی از افغانستان در نشست شورای امنیت شرکت داشت نیز گفت با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان زنان آزادی‌های خود را ازدست داده‌اند. او گفت:

«زنان افغان با وجود تهدید‌ها در خیابان‌ها برای حقوق و عدالت اعتراض می‌کنند؛ ما نیاز به کمک سیاسی برای موفق شدن داریم تا زنان بتوانند در تصمیم‌های مربوط به آینده‌ خود سهیم باشند.»

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان هم در توئیتی اعلام کرد که در نشست اسلو با نمایندگان طالبان بر آزادی فعالان زن بازداشت شده تاکید کرده و گفته است یورش و بازداشت معترضان باید پایان یابد.

شماری از فعالان حقوق زن گفته‌اند که طالبان ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه دست‌کم شش تن از فعالان جنبش اعتراضی زنان افغانستان را بازداشت و شب‌هنگام به خانه‌های آن‌ها یورش برده‌اند. پروانه‌ ابراهیم‌ خیل، تمنا زریاب پریانی و پروانه، خواهر او از جمله بازداشت‌شدگان هستند. طالبان بازداشت این افراد را نه تکذیب و نه تأیید کرده‌اند.

هیأت طالبان که به‌تازگی برای مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا به نروژ سفر کرده بود ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه در نخستین روز مذاکرات سه روزه خود، در پشت درهای بسته با فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی افغانستان دیدار کرد. یک منبع آگاه از این مذاکرات به روزنامه «۸صبح» افغانستان گفته بود که امیرخان متقی، وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در این نشست گفته است روی طرحی کار می‌کنند که براساس آن، وزارت امور زنان دوباره با در نظر گرفتن معیارهای اسلامی فعالیت کند. این منبع همچنین افزوده بود که هیأت طالبان تعهد کرده حکومت آن‌ها اعتراضات زنان را سرکوب نخواهد کرد و اگر بازداشت زنان معترض در کابل درست باشد، آن‌ها را از زندان آزاد می‌کنند.

دبرا لاینز،‌ نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان همچنین در نشست شورای امنیت با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشری و اقتصادی افغانستان خواهان گفت‌وگوها میان افغان‌ها برای حل مشکلات این کشور شد.

لاینز گفت جنگ پایان یافته‌ اما وضعیت همچنان شکننده است. او گفت:

«اکنون زمان آن است که طالبان براساس اعتماد حکومت کند. حکومت‌اش همه شمول باشد، به حقوق تمام افغان‌ها احترام بگذارد و گفت‌وگوی بین افغان‌ها را برای مصالحه ملی راه‌اندازی کند.»

دبرا لاینز اعلام کرد که سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان خواستار هشت میلیارد دلار کمک از کشورها شده است.