شش جوان ژاپنی که براثر تشعشات نیروگاه اتمی فوکوشیما به سرطان تیروئید مبتلا شده‌اند از گردانندگان نیروگاه اتمی فوکوشیما شکایت کرده و درخواست غرامت کرده‌اند.

شاکیان بین ۱۷ تا ۲۷ سال سن دارند و در زمان زلزله بزرگ و سونامی  ۱۱ مارس ۲۰۱۱ که فاجعه نیروگاه فوکوشیما را سبب شد، در مناطق اطراف نیروگاه زندگی می‌کردند.

این شکایت گروهی علیه کمپانی نیروی برق توکیو (تپکو) ثبت شده و شاکیان در مجموع خواهان دریافت غرامتی بالغ بر ۶۱۶ میلیون ین ( معادل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) شده‌اند. 

وکلا و شاکیان پرونده شکایت از تپکو- عکس از بهروز مهری -خبرگزاری فرانسه

این جوانان زمان زلزله و نشت مواد اتمی نیروگاه بین ۶ تا ۱۶ ساله بودند و می‌گویند تشعشعات اتمی موجب ابتلای آنها به سرطان شده است.

به گفته وکیل شاکیان، تمامی این شش جوان با عمل جراحی تمام یا بخشی از تیروئیدشان را خارج کرده‌اند. اما اثبات این که ابتلای این افراد به سرطان به دلیل تشعشات اتمی بوده، چندان آسان نیست.گروهی از کارشناسان که توسط دولت محلی انتخاب شده‌بودند، هیچ رابطه مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض تشعشع ناشی از فاجعه سال ۲۰۱۱ و سرطان تیروئید پیدا نکرده‌اند. این که چنین رابطه مستقیمی وجود داشته باشد محور اصلی این پرونده و استدلال وکلای شاکیان و وکلای مدافع تپکو خواهد بود.

سال گذشته سازمان ملل گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که فاجعه هسته‌ای فوکوشیما به طور مستقیم به سلامت ساکنان آن یک دهه پس از فاجعه ضرری نمی‌رساند.

«کمیته علمی سازمان ملل در مورد اثرات تشعشعات اتمی» دراین گزارش نتیجه‌گیری کرده بود که نرخ بالای سرطان تیروئید در میان کودکانی که در این  منطقه در معرض تشعشع قرار گرفته‌اند احتمالا به دلیل بهتر شدن «تشخیص بیماری» است.

وکلای جوانان شاکی این پرونده می‌گویند که سرطان هیچ یک از این جوانان ارثی نیست وبه احتمال زیاد به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشات نیروگاه بوده است.

دو نفر از این جوانان بخشی از تیروئیدشان را در آورده‌اند و چهار نفر دیگر به طور کامل تیروئیدشان را خارج کرده و تا آخر عمر باید داروهای هورمونی مصرف کنند. 

سونامی ۲۰۱۱ و پیامدهای آن

سال ۲۰۱۱ وقوع زمین لرزه و سونامی در پی‌‌ آن به نیروگاه اتمی فوکوشیما آسیب زد و سبب نشت مواد رادیواکتیو شد.

در جریان زلزله  و سونامی سال ۲۰۱۱ در شمال‌شرقی ژاپن حدود ۱۸۵۰۰ نفر کشته یا مفقود شدند. ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف کارخانه فوکوشیما نیز ناگزیر به تخلیه منازلشان شدند.

تعدادی از افرادی که برای پاکسازی به محل اعزام شده و در معرض تشعشع قرار گرفته‌ بودند از دولت غرامت دریافت کرده‌اند. این غرامت در قالب «پرخطربودن حرفه» به این افراد پرداخت شد.

سال ۲۰۱۵ دولت ژاپن اولین مورد سرطان مرتبط با پاکسازی نیروگاه را در مورد یکی از این افراد تایید کرد.

ایستگاه ماهی‌گیری که پس از زلزله ۲۰۱۱ هنوز ویران است این عکس اوت ۲۰۲۱ گرفته شده – عکس از خبرگزاری فرانسه

از زمان بروز فاجعه، مسوولان فوکوشیما بر روی حدود ۳۸۰ هزار نفر از ساکنان منطقه که در زمان فاجعه بیش از ۱۸ سال سن داشتند انجام داده اند.

تا ژوئن سال گذشته ، ۲۶۶ مورد مشکوک به سرطان تیروئید مشاهده شده است. 

پرونده شکایت این شش جوان ژاپنی در سطح ملی توجهات زیادی را جلب کرده است. برغم روایت رسمی، بسیاری از افرادی که در اطراف نیروگاه زندگی می‌کردند و زمان فاجعه از منطقه رفتند هنوز حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند.

فاجعه اتمی فوکوشیما بدترین و بزرگترین فاجعه پس از حادثه انفجار چرنوبیل در سال ۱۹۸۶  بود. ۳۶ سال پیش و در جریان فاجعه چرنوبیل که حاصل خطای انسانی و فنی بود، انفجار راکتور چهارم اتمی نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین صدها هزار کشته برجای گذاشت و اثرات مخرب آن تا سال‌ها باقی‌ ماند.