به گزارش رسانه‌های خبری داخلی ایران، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۰ بهمن/۳۰ ژانویه در سخنرانی خود آمارهای کلان اقتصادی کشور در دهه ۹۰ خورشیدی را «حقاً و انصافاً ناخرسند کننده» خواند.

اقتصاد ایران در دهه ۹۰ با بحران‌های متعددی چون نرخ تورم افزایشی فراتر از ۴۰ درصد، رکود اقتصادی، کسری بودجه، کاهش تولید، نزول سرمایه‌گذاری و افزایش بدهی روبرو بوده است.

خامنه‌ای به عنوان ارشدترین مقام تصمیم‌گیرنده در جمهوری اسلامی که در همه امور مداخله می‌کند، به این وضعیت اذعان کرد و گفت:

«رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تأمین ماشین آلات و مسائل مشابه، اصلاً خرسند کننده نیست».

او در ادامه بدون اینکه درباره گسترش نارضایتی‌های عمومی توضیحی بدهد، مدعی نگرانی درباره معیشت مردم شد و افزود: «ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد.»

خامنه‌ای گفت عامل اصلی این مشکلات «صرف تحریم نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است».

او اما در باره متولیان «تصمیم گیری‌های غلط و کم‌کاری ها» چیزی نگفت و در ادامه دولت را از آنچه که «مداخله در تولید» خواند، برحذر داشت و به «همه مسئولان» توصیه کرد برای بهبود فضای کسب و کار، آسان سازی صدور مجوز، حمایت از تولیدات داخلی، سیاست‌های تشویقی برای فعالیت‌های مولد «همت کنند».

خامنه‌ای که در سال‌های گذشته بر «حمایت از تولید» و «مانع زدایی از تولید» در نامگذاری های سالانه تأکید کرده است، «فعالان صنعتی»، «فعالان اقتصادی» و «کارآفرینان» را «افسران» «دفاع در برابر جنگ اقتصادی آمریکا» خواند و «ایستادگی آنها در مقابل تحریم‌ها» را «جهاد و بالاترین عبادت‌ها» توصیف کرد.

https://www.radiozamaneh.com/624944

رهبر جمهوری اسلامی در پیوند با تحریم های اقتصادی هم به «مسئولان کشور» گفت: «از شرطی کردن اقتصاد کشور و متوقف ماندن فعالیت‌ها به مسائلی که اختیارش در دست خودمان نیست»، پرهیز کنند. توصیه‌ای که در عمل به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و ناممکن شدن مبادلات تجاری و مالی به دلیل تحریم های بانکی، شعاری و ناشدنی است.

او البته در بخشی از سخنان خود از عملکرد شرکت‌های خودروسازی که از رانت و حمایت ویژه حکومت برخوردند، ابراز ناخشنودی کرد. خامنه‌ای گفت: «متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.»

رهبر ایران از «برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی» هم گلایه کرد که «با وجود حمایت‌هایی که از آن‌ها شده»، «برخی محصولات آنها تا دو برابر افزایش قیمت داشته» است.

خامنه‌ای درباره فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران هم گفت که «به طور کلی با استفاده از شرکت‌های خارجی مخالف نیست»، اما بلافاصله اضافه کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان کارآمد داخلی می‌توانند نیازهای ما را در صنایع بزرگ همچون نفت برآورده کنند، بنابراین نباید تصور شود که ارتقای فناوری در صنایع گوناگون فقط منوط به حضور شرکت‌های خارجی است.»

خامنه‌ای در سخنرانی آغاز سال ۱۴۰۰ خود به مسئولان حکومتی دستور داده بود شرایط را برای «کسب و کار» تسهیل کنند. سخنانی که از نگاه کارگران و فعالان حقوق صنفی در ایران مبنای برنامه‌های ضدکارگری در دولت سیزدهم شده است.