یک‌شنبه دهم بهمن معلمان مناطق مختلف ایران برای دومین روز پیاپی از رفتن به کلاس درس خودداری کردند تا به بلاتکلیف ماندن رتبه‌بندی حقوق معلمان، بازداشت و سرکوب فعالان حقوق صنفی معلمان، خصوصی‌سازی آموزش و اجرا نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعتراض کنند.

همزمان با دومین روز تحصن سراسری معلمان که به گفته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، در بیش از ۳۰۰ شهر برگزار شد، ماموران امنیتی در مریوان شعبان محمدی، عضو کانون صنفی معلمان این شهر را بازداشت کردند.

در تصاویری که در کانال‌های اطلاع رسانی منسوب به کانون‌های صنفی معلمان در پیام رسان تلگرام منتشر شده است، در برخی مدرسه‌ها دانش آموزان نیز با معلمان متحصن همراه شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان به عنوان بزرگترین تشکل صنفی در ایران که معلمان را به تحصن در محل کار در روزهای نهم و دهم بهمن و تجمع در یازدهم بهمن فراخوانده است، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده:

«مطالبات قانونی فرهنگیان با بی توجهی کامل از جانب حاکمیت مواجه گردیده است و عملا در تمام ارکان حاکمیت هیچ اراده ای برای پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان شاغل و بازنشسته وجود ندارد.»

براساس این اطلاعیه که چند روز قبل به عنوان فراخوان به تحصن و تجمع انتشار یافت، اصلی ترین محورهای اقدام اعتراضی معلمان عبارتند از:

  • اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی، بازنشستگان
  • اعاده رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرایی نشدن آن
  • فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری
  • فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی
  • عدم پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰
  • عدم استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی
  • ظلم مضاعف به نیروهای خدماتی
  • به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره
  • دربند کردن و اخراج معلمان کنشگر و فعال صنفی،

دو لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از زمان استقرار دولت سیزدهم میان نهادهای حکومتی معلق مانده‌اند. لایحه رتبه‌بندی که پس از کاهش بودجه آن و به روایت معلمان با «سرهم‌بندی» در مجلس تصویب شد، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است. لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز پس از مخالفت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس معلق مانده است.

https://www.radiozamaneh.com/701153

معلمان و بازنشستگان از آغاز سال تحصیلی تا به حال چندین مرتبه در مقابل ساختمان نهادهای دولتی تجمع کرده‌اند.

آبان ماه امسال معلمان در سراسر ایران برای دومین بار از آغاز سال تحصیلی تحصن کردند.

در پی این تحصن شماری از فعالان صنفی حقوق معلمان در شهرهای مختلف بازداشت و یا به مراجع امنیتی و قضایی احضار شدند.

محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران از جمله معلمانی است که پس از تحصن آبان ماه بازداشت و به زندان منتقل شد.

علاوه بر او حسین رمضان‌پور، عضو کانون صنفی معلمان خراسان شمالی هم برای اجرای حکم شش ماه حبس در یک پرونده قضایی، به زندان منتقل شده است.

در دی ماه نیز پس از تجمع سراسری معلمان، ماموران امنیتی در اهواز، پیروز نامی، دبیر هیئت‌ مدیره کانون صنفی معلمان استان خوزستان، و شماری دیگر از معلمان را بازداشت کردند. در بوشهر نیز مأموران با حمله به معلمان معترض، محمد ملاکی، عضو هیئت ‌مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر و محسن عمرانی، یکی دیگر از فعالان صنفی را دستگیر کردند.

معلمان در ۲۲ و ۲۳ مهر ماه نیز برای نخستین بار در سال تحصیلی جدید تحصن کرده بودند. به گفته فعالان صنفی در جریان این اعتراضات بیش از ۲۰۰ معلم به نهادهای امنیتی احضار، تهدید و بازداشت شده‌اند.

سومین دور تحصن معلمان دوشنبه یازدهم بهمن با تجمع سراسری به صورت موقت پایان می‌پذیرد.