برگرفته از تریبون زمانه *  

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

گروهی از فعالان مدنی و سیاسی با انتشار ویدیویی کمپین «صدای نرگس باش» را در حمایت از نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که دو ماه پیش به صورت خشونت‌آمیز بازداشت شد، با درخواست آزادی او راه‌اندازی کردند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، عضو شورای عالی نظارت و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر متولد اول اردیبهشت ۱۳۵۱ است. او فعالیت‌هایش را با فعالیت دانشجویی آغاز کرد و در همان آغاز کار دو بار به دلیل برگزاری نشست‌های دانشجویی بازداشت شد. نرگس از سال ۱۳۷۵ روزنامه‌نگاری را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۷ و پس از تأسیس شورای ملی صلح در ایران به عنوان رئیس هیئت اجرایی آن برگزیده شد و در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد.
نرگس تیرماه ۱۳۹۰ توسط دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۶ سال حبس محکوم شد یک سال بعد به دلیل فلج عضلانی حاصل از نگهداری‌اش در زمان بازداشت در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین، به بیمارستان منتقل شد و مدتی بعد بر اساس نظر پزشکان، حکم عدم تحمل کیفر برای او صادر و آزاد شد.
این فعال حقوق بشر در اردیبهشت ۹۳ مجددا بازداشت شد. این بار نیز یکی از اصلی‌ترین اتهامات او فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر و همچنین راه‌اندازی کمپین «لگام» (لغو گام‌به‌گام اعدام) بود. نرگس ۱۷ مهر ۱۳۹۹ پس از پنج سال و نیم حبس بی‌وقفه و پس از ماه‌ها تبعید، ممنوعیت تماس با فرزندانش و در نهایت ضرب و شتم از زندان آزاد شد.
او خرداد ۱۴۰۰ در پرونده‌ای در ایام حبس پیشین برایش گشوده شد، به ۸۰ ضربه شلاق ۳۰ ماه حبس و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد و این حکم در آبان امسال به اجرا در آمد.
نرگس ۲۵ آبان ۱۴۰۰ دوباره بازداشت همزمان با اجرای حکم قبلی‌اش، از ۶۴ روز تحمل سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
نرگس به تازگی در نامه‌ای از زندان خبر داده که در پرونده‌ای تازه توسط دادگاه انقلاب به ۸ سال و ۲ ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت‌های سیاسی‌اجتماعی محکوم شده است. او در این نامه با تاکید بر اینکه معرفی‌اش برای جایزه صلح نوبل با معرفی عفو بین‌الملل نروژ، مصداق اتهامش عنوان شده گفته “این رای بیانگر موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در سرکوب صلح‌طلبان نه‌تنها در ایران بلکه در جهان است و جهان نباید نسبت به این سرکوب عریان صلح‌طلبان اغماض و چشم‌پوشی کند.”
اتحادیه اروپا نیز ضمن محکومیت حکم صادره برای نرگس اعلام کرده از ایران می‌خواهد به تعهدات حقوق‌بشری خود تحت قوانین بین‌المللی پای‌بند باشد و با توجه به وضعیت سلامتی رو به وخامت نرگس محمدی، فوراً وی را آزاد کند.
نرگس محمدی گفته تسلیم رای دادگاه نمی‌شود و آن را به رسمیت نمی‌شناسد. نرگس صدای انسان‌های بی‌صدای بسیاری شد. بیاید صدایش باشیم.
#صدای_نرگس_باش
#FreeNarges

لینک این مطلب در تریبون زمانه