خانه‌ آزادی بیان افغانستان سه‌شنبه ۱۲ بهمن / یکم فوریه اعلام کرد که نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان دوشنبه ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه اسلم حجاب، گزارشگر اقتصادی و وارث حسرت، گرداننده‌ برنامه‌های سیاسی شبکه تلویزیونی آریانانیوز را در مقابل دفتر این شبکه بازداشت کردند.

خانه‌ آزادی بیان افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت این خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آن‌ها شده است.

در این اطلاعیه آمده است که تاکنون دلیل بازداشت این خبرنگاران روشن نیست و شبکه آریانانیوز و خانواده‌های حسرت و حجاب نیز هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها ندارند.

خانه‌ آزادی بیان افغانستان بازداشت این خبرنگاران را خلاف موازین جهانی حقوق بشری و آزادی بیان دانسته و از دیگر نهادهای حامی آزادی بیان و جامعه بین‌المللی نیز خواسته است تا جلو سرکوب نظام‌مند رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان را بگیرند.

سازمان عفو‌ بین‌الملل نیز در صفحه توئیتر خود بازداشت دو خبرنگار آریانانیوز توسط طالبان را «خودسرانه و غیرقابل توجیه» خوانده و خواستار آزادی آن‌ها شده‌ است.

این سازمان نوشته است که چنین حملات فزاینده‌ علیه آزادی رسانه‌ها تهدیدی جدی برای حق آزادی بیان است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که «جامعه بین‌المللی باید از طالبان بخواهد که به نقض حقوق بشر پایان داده و آن‌ها را پاسخگو نگهدارد».

این سازمان همچنین گفته است که طالبان درحالی به بازداشت معترضان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند که هفته‌ گذشته با برخی کشورهای غربی و فعالان مدنی در اُسلو درباره‌ وضعیت بشردوستانه و حقوق بشر در افغانستان گفت‌وگو کردند.

طالبان تا کنون در مورد بازداشت این دو خبرنگار سکوت کرده است.

از ماه اوت گذشته که طالبان بار دیگر در افغانستان قدرت را به‌دست گرفته‌اند وضعیت حقوق بشر در این کشور بدتر شده است. افزون بر فشار به رسانه‌ها و روزنامه‌ها و بازداشت خبرنگاران، زنان در این کشور با محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله حق تحصیل و کار روبه‌رو شده‌اند.