پیک ششم کرونا با شیوع بی‌سابقه سویه اومیکرون در ایران ادامه دارد. شمار شهرستان‌های قرمز به سرعت در حال افزایش است و براساس آخرین آمار در روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن، در حال حاضر ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان نارنجی، ۱۸۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

خبرگزاری مهر به‌نقل از ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نوشته است که آمارهای روزانه وزارت بهداشت، فقط یک پنجم موارد واقعی مبتلایان است. ابراهیم قادری در این‌باره گفته است:

«آن‌هایی که گزارش داده نمی‌شود در عمل مواردی است که تشخیص داده نشده‌اند و تعداد آن‌ها نیز کم نیست و شاید بیش از پنج برابر تعدادی باشد که در حال حاضر تشخیص داده می‌شود.»

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است دو تا سه هفته سخت پیش رو است و حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خواهان اعمال محدودیت‌ها برای دو هفته شده است.

در پیک ششم کرونا ابتلا به اومیکرون در میان کودکان بسیار بالاست. ناصر کلانتری متخصص کودکان می‌گوید بخش‌های پی‌آی‌سی یوی بیمارستان‌ها پر از کودکان مبتلا به اومیکرون است. نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز می‌گوید از هر ۱۰۰ بیمار بستری ۲۰ درصد بیماران زیر ۱۰ سال سن دارند. این در حالی است که آمار ابتلای کودکان در موج‌های قبلی نامحسوس بود.

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نسبت به روند افزایش کرونا در کشور هشدار داد و گفت:

«در شاخه بالارونده پیک اومیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های بالای ۱۰۰ بیمار در روز دور از انتظار نیست. (…) در پیک ششم، میزان فوتی‌ها حدود چهار برابر بیشتر از سویه‌های قبلی است و در حال حاضر روزانه ۲۵ درصد افزایش موارد ابتلا داریم.»

نادر توکلی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی بستری‌ها در تهران در هفته دوم بهمن، از افزایش شمار فوتی‌ها در این استان نیز خبر داد. به‌گفته او تعداد بستری‌ها در ابتدای بهمن ۱۷۴ مورد بود اما اکنون به ۵۸۶ مورد افزایش یافته است که افزایش ۲۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی پنج‌شنبه ۱۴ بهمن اعلام کرد که ۴۸ درصد مردم استان تهران به اومیکرون مبتلا شده‌اند و سرعت سرایت اومیکرون در کودکان این استان بسیار بالاست.

در دو هفته اخیر شمار بستری‌های کرونا در گیلان به بیش از ۲,۵ برابر و در بیمارستان‌های خراسان رضوی نسبت به ۱۰ روز گذشته حدود دو برابر شده است. در برخی شهرهای استان خوزستان افزایش شمار بیماران نسبت به هفته قبل رشد ۵۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان کرمانشاه نسبت به اول بهمن بیش از دو برابر افزایش یافته است. در استان قزوین آمار مبتلایان نسبت به روز قبل (چهارشنبه) ۲۰ درصد افزایش یافته است. ۵۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر شامل بوشهر، دشتی، تنگستان، دشتستان و گناوه در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند. قم نیز به یکی از شهرهایی پیوست که با افزایش چند برابری بیماران مبتلا، به‌ویژه کودکان مواجه است.

تا روز گذشته چهارشنبه ۱۳ بهمن و بر اساس آمار رسمی، ۳۸ هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد و مجموع بیماران کرونا در کشور به ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۴۰۴ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت قبل از ۱۳ بهمن، ۵۹ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر رسید.

براساس آمار رسمی شمار بستری‌های کرونا در تهران ۶۱ درصد افزایش یافته است اما به‌مناسبت دهه فجر  جشنواره‌های فرهنگی همچنان با حضور جمعیت به کار خود ادامه‌ می‌دهند.

به‌گزارش روزنامه همشهری، کنسرت‌ها یکی پس از دیگری در حال برگزاری است و چهلمین جشنواره فیلم فجر هم به کانونی برای انتقال بیماری تبدیل شده است.

بنا به این گزارش، نخستین روز جشنواره فیلم فجر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و عکاسان به نشانه اعتراض سالن نشست خبری را ترک کردند.

در سینماهای منتخب جشنواره فجر و سالن‌های برگزاری کنسرت نیز نه از چهار مترمربع فضا برای هر فرد و فاصله دو متری میان افراد خبری است و نه از فروش بلیت‌ها به‌‌شکل محدود.

با وجود قرمز و نارنجی‌شدن وضعیت شهرها، اداره‌ها و سازمان‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی حضور کارکنان فعالیت می‌کنند و مصوبه جدیدی از ستاد ملی کرونا برای دورکاری اداره‌ها و سازمان‌ها صادر نشده است.

در حالی‌که کمیته علمی کشوری کرونا خواهان اعمال محدودیت‌هاست، ستاد ملی کرونا هنوز دستوراتی در این زمینه صادر نکرده است.

با این حال بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه گفت:

«در حال حاضر مراکز درمانی کشور و کارکنان تمام بیمارستان‌ها برای مقابله با امیکرون در آمادگی ۱۰۰ درصدی به‌سر می‌برند.»

عین‌اللهی افزود:

«همه مشکلات و برنامه‌ریزی‌ها رصد و بررسی شده و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی و قابلیت اجرایی دارد.»

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که همه مراکز بهداشتی کشور با ورود به موج ششم کرونا به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت سیزدهم نیز در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا گفت:

«باید آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا برای کنترل و مقابله با سویه جدید اومیکرون با جدیت و فوریت در سراسر کشور اعمال شود.»