۱۸ ماه پس از ربودن جمشید شارمهد و انتقال او به ایران، نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رهبر «انجمن پادشاهی» ادعا کرد که او قصد انجام ۲۳ «اقدام تروریستی» را داشته که موفق به انجام پنج مورد شده است.

بر پایه آنچه که در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شده، بهروز حسنی‌اعتماد، نماینده دادستان گفته که شارمهد به «طراحی و برنامه‌ریزی انفجار تروریستی رهپویان وصال شیراز، کفشداری مدفن خمینی، سد سیون، هتل جهان و ساخت و تهیه بمب جهت انفجار در حوزه علمیه گلپایگانی اعتراف کرده است».

«قصد انفجار بمب در برابر سفارت چین یا ساختمان وزارت خارجه»، «دیدار و مکاتبه با سناتورهای آمریکایی»، «ارسال نقشه راه کوروش و فتح تهران برای ترامپ، جان بولتن و برایان هوک»، «ارتباط با اف بی آی و سی آی ای» و «ارتباط با موساد» از دیگر اتهاماتی بود که نماینده دادستان مدعی شد، شارمهد به آن‌ها «اعتراف کرده است».

حسنی اعتماد گفت که شارمهد متهم است به «افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی».

چند ساعت پیش از آنکه خبرگزاری‌های ایران تصاویر مربوط به «دادگاه» رسیدگی به اتهامات شارمهد را منتشر کردند، غزاله شارمهد، دختر این زندانی در صفحه توییترش نوشت:

«من تازه از طریق شبکه‌ها فهمیدم که امشب روز دادگاه پدرم است! او از سپتامبر هیچ تماسی با ما نداشته، نمی‌دانیم کجاست، به وکیل دسترسی ندارد، به پرونده‌اش دسترسی نداریم، وکیل تسخیری که می‌خواست از ما باج‌گیری کند، ممکن است همچنان روی پرونده باشد و او دلیل نداشتن حق تلفن با ما باشد».

خانواده شارمهد پیش از این گفته بودند وکیلی که قوه قضاییه در اختیار آن‌ها گذاشته درخواست ۲۵۰ هزار دلار پول کرده است.

سعید دهقان، وکیل دادگستری صبح یکشنبه همزمان با انتشار تصاویر محاکمه شارمهد، این دادگاه را غیرقانونی توصیف کرد.

شارمهد مرداد ۱۳۹۹ در حالی که به گفته خانواده اش به دبی سفر کرده بود، توسط ماموران امنیتی ایران ربوده و به ایران منتقل شد. وزیر اطلاعات سابق ایران اما مدعی شده بود که او را در داخل ایران دستگیر کرده اند.

فروردین ماه سال جاری سازمان عفو بین الملل نسبت به نگهداری شارمهد در سلول انفرادی و محرومیت او از خدمات درمانی ابراز نگرانی کرد و خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قضاییه نوشت:

«از دسامبر سال ۲۰۲۰/ آذر ماه ۱۳۹۹، مقامات ایران جمشید شارمهد را تحت شرایطی مانند ناپدید شدن اجباری قرار داده‌اند، او را در مکان نامعلوم نگه داشته‌اند و بدین ترتیب خارج از حمایت قانون و در معرض خطر جدی شکنجه و سایر بدرفتاری‌‌ها قرارش داده‌اند. شیوه‌ای که به‌ طور منظم توسط بازجویان در مرحله تحقیق برای اخذ اعترافات اجباری استفاده می‌شود».

مقام‌های امنیتی ایران ۱۳ بهمن امسال ادعا کردند که یک عضو دیگر این گروه به نام «ماسماتوس» را دستگیر کرده‌اند. تا به حال اما جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرده‌اند.

«انجمن پادشاهی ایران» یک گروه مخالف جمهوری اسلامی مستقر در کالیفرنیای جنوبی آمریکا است که یک شبکه رادیو به نام تندر داشت. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌خواند و ادعا می‌کند که در چند «اقدام تروریستی» در ایران دست داشته است. رهبر این گروه نیز در یک برنامه تلویزیونی دست داشتن در انجام برخی انفجارها در ایران را تایید کرده بود.

فرود فولادوند، بنیانگذار و رهبر پیشین انجمن پادشاهی ایران حدود ۱۵ سال قبل در ترکیه ناپدید شد. فرزند او مدعی است که جمهوری اسلامی پدرش را ربوده و ناپدید کرده است.

نام انجمن پادشاهی ایران در جلسات دادگاه «متهمان اعتراضات خرداد ۸۸» نیز مطرح شد و آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، به اتهام عضویت در این گروه و «اقدامات خرابکارانه» اعدام شدند.