در عراق قرار بود دوشنبه هفتم فوریه/ ۱۸ بهمن تکلیف رئیس جمهوری آینده در پارلمان روشن شود. هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق، یکی از گزینه های اصلی جانشینی برهم صالح، رئیس جمهوری کنونی از حزب اتحادیه میهنی بود.

طی ۲۴ ساعت و در فاصله یک روز مانده به جلسه پارلمان اما ابتدا مقتدا صدر که به تازگی بر هم پیمانی استراتژیک با حزب دموکرات کردستان تأکید کرده بود، اعلام کرد در صورت پافشاری بر نامزدی هوشیار زیباری جلسه پارلمان را تحریم می‌کند و بعد هم نوبت به دادگاه فدرال رسید تا روند نامزدی زیباری را متوقف کند.

شنبه مقتدا صدر که بزرگترین ائتلاف در مجلس عراق را رهبری می‌کند، تهدید کرد او و نمایندگان همسو با او به جلسه رأی گیری برای هوشیار زیباری نمی‌روند. رئیس فراکسیون دموکرات کردستان در مجلس عراق موضع مقتدا صدر را «حیرت برانگیز» خواند.

همزمان با این اظهارات، گروهی از معترضیان به ریاست جمهوری زیباری در بغداد تجمع کردند.

دادگاه فدرال عراق در واکنش به این اعتراضات که از هفته قبل آغاز شده بود، اعلام کرد که رسیدگی به اتهام تخلف مالی او در زمانی که وزیر امور خارجه بوده را آغاز می‌کند.

زیباری در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ وزیر خارجه و در ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ وزیر دارایی عراق بود که به دلیل متهم بودن به فساد مالی استیضاح و برکنار شد.

او همچنین متهم است که در دوره ای که وزیر خارجه بوده ۳ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دینار به برخی از کارکنان این وزارتخانه پرداخت کرده است.

دادگاه فدرال عراق روز یک‌شنبه اعلام کرد که روند نامزدی زیباری تا زمان پایان رسیدگی به اتهام «پرداخت غیرقانونی» متوقف می‌شود.

از زیباری پیش از این به عنوان گزینه اصلی ریاست جمهوری عراق نام برده می‌شد.

با حذف نام او از فهرست نامزدها، در صورتی که پارلمان عراق در روز هفتم فوریه برای انتخاب رئیس جمهوری تشکیل بدهد ، برهم صالح رئیس جمهوری کنونی عراق، ریبوار عبدالرحمان از جنبش نسل جدید کردستان و رزگار محمدامین از قضات محاکمه صدام از اصلی‌ترین نامزدهای ریاست جمهوری هستند.

چنانچه پارلمان عراق نتواند بر سر انتخاب رئیس جمهوری که بر اساس قانون اساسی و تقسیم قدرت در میان گروه‌های مختلف باید حتماً از کردها باشد، به توافق برسد، برهم صالح همچنان در مقام خود باقی خواهد ماند.

انتخابات پارلمانی عراق اکتبر سال گذشته پس از دو سال اعتراضات گسترده در این کشور برگزار شد. مقتدا صدر در راس ائتلاف سائرون با ۷۳ کرسی بیشترین سهم در پارلمان را دارد. گروه‌های شیعی همسو با ایران در این دوره از انتخابات بخش بزرگی از آرای خود را از دست دادند.

طی روزهای گذشته رسانه‌های منطقه از سفر «محرمانه» فرمانده سپاه قدس ایران به اقلیم کردستان خبر داده بودند. جزئیات بیشتری از این سفر منتشر نشده است.