به‌گزارش رویترز، در هفته‌های اخیر، حوثی‌های همسو با ایران مجموعه بی‌سابقه‌ای از حملات موشکی را به اهدافی در امارات متحده عربی انجام دادند که با پدافند هوایی امارات و آمریکا روبه‌رو شده و عمدتاً شکست خورده‌اند.

این حملات تلاش‌های ناموفق سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در یمن را برجسته کرده است، جنگی که از سال ۲۰۱۵ حوثی‌ها را در مقابل ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی قرار داده است که شامل امارات نیز می‌شود.

مک‌کنزی که به‌عنوان فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه نظارت می‌کند، گفت سفر برنامه‌ریزی شده خود در پاسخ به حملات حوثی‌ها جلوتر انداخت و اظهار امیدواری کرد که این سفر نشان‌دهنده تعهد آمریکا به دفاع از این کشور حوزه خلیج فارس باشد.

مک‌کنزی کمی قبل از فرود هواپیمایش در ابوظبی به خبرنگاران گفت:

«من فکر می‌کنم زمان بسیار نگران‌کننده‌ای برای امارات است. آن‌ها به دنبال پشتیبانی هستند. ما این‌جا هستیم تا به آن‌ها کمک کنیم و از این حمایت برخوردار شوند.»

در اوایل ماه جاری، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده جت‌های جنگنده پیشرفته اف-۲۲ و یک ناوشکن حامل موشک هدایت‌شونده به نام «یو‌ا‌س‌اس کول» را برای کمک به نیروی دریایی امارات اعزام می‌کند.

مک‌کنزی گفت جت‌های جنگنده اف-۲۲ «یکی از بهترین رادارهای جهان» را در اختیار امارات قرار می‌دهند که قادر به شناسایی اهدافی از جمله موشک‌های کروز در حمله زمینی و هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

او گفت ناو «یو‌ا‌س‌اس کول» در آب‌های اطراف امارات متحده عربی فعالیت خواهد کرد و مراقب محموله‌های قاچاق غیرقانونی خواهد بود.

ارتش آمریکا تاکنون حمایت خود از امارات را کمک دوجانبه و دفاعی توصیف کرده است برخلاف کمک‌هایی که به ائتلاف عربستان سعودی می‌کند.

مک‌کنزی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین حملات موشکی حوثی‌ها گفت این حملات ممکن است به دلیل طیف وسیعی از سناریوها، از جمله پاسخ به شکست‌ها در میدان نبرد، انجام شده باشد.

او گفت:

«شناخت همه دلایل حوثی‌ها در پشت این موضوع دشوار است. من فکر می‌کنم حوثی‌ها به از دست دادن موقعیت خود در یمن عادت ندارند.»

جنگ یمن که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و ایجاد یک بحران انسانی شده است، به‌عنوان جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران تلقی می‌شود. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و عربستان سعودی از دولت یمن. واشنگتن تهران را به تأمین تسلیحات پیشرفته برای حوثی‌ها متهم می‌کند.

مک‌کنزی گفت:

«موشک‌های بالستیک با برد متوسط ​​که از یمن به سوی امارات شلیک شده‌اند در یمن اختراع، ساخته و طراحی نشده‌اند. همه این مسائل در جای دیگری رخ داده است. بنابراین من فکر می‌کنم که ما مطمئناً ایران را در ارتباط با این موضوع می‌بینیم.»