به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضانی که به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم راهپیمایی می‌کردند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.   

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گروهی از معترضان به یاری مجروحان شتافته بودند و در همان حال گروهی دیگر با پرتاب سنگ در تلاش بودند نیروهای امنیتی را دور نگه دارند تا بتوان مجروحان را از صحنه درگیری خارج کرد.   

معترضان در شهر واد مدنی، در جنوب خارطوم، پرچم سودان را به اهتزاز درآورده بودند و تصاویر افرادی را که از ۲۵ اکتبر به بعد در جریان کودتا و اعتراضات ضد کودتا کشته شده‌اند حمل می‌کردند. معترضان شعار می‌دادند «نه، نه به حکومت نظامی» و «خون در برابر خون».

صدها نفر نیز در شهر پورت سودان در کرانه دریای سرخ تجمع کردند.

شنبه ۳ آبان/ ۲۵ اکتبر، اغلب اعضای کابینه دولت سودان و اکثر رهبران احزاب سیاسی حامی دولت و همچنین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر در یک کودتا تحت بازداشت گروهی از نظامیان قرار گرفتند. ارتش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به این بهانه که صلح و امنیت در کشور به خطر افتاده از انحلال دولت و این شورا خبر داد. اعتراضات توسط انجمن حرفه‌ای سودان و کمیته‌های مقاومت که ستون فقرات قیام علیه البشیر بودند سازماندهی می‌شود.

 کمیته پزشکان سودان اعلام کرده است که از آن زمان تاکنون در جریان سرکوب اعتراضات ضد کودتا حداقل ۷۹ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

علاوه بر این سازمان ملل متحد اعلام کرده است به گروهی از معترضان که در جریان اعتراضات ۱۹۸ دسامبر ۲۰۲۱ بازداشت شده بودند تجاوز جنسی شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از تجاوز جنسی گروهی و اعمال سایر خشونت‌های جنسی نسبت به برخی معترضان است.

معترضان اکنون نه تنها خواهان بازگشت ارتش به پادگان‌ها هستند، بلکه خواسته‌های دیگری هم دارند از جمله اجرای عدالت برای معترضانی که جان خود را در جریان خشونت‌ها از دست داده‌اند یا مورد آزارهای جنسی قرار گرفته‌اند. آزادی فعالان و زندانیان سیاسی از دیگر خواسته‌های معترضان است.   

اعتراضات اخیر علیرغم حضور شدید نیروهای امنیتی در خارطوم و شهرهای همجوار آن یعنی در ام درمان و خارطوم شمالی برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که برخی از معترضان در خارطوم همچنین خواستار انحلال نیروهای شبه نظامی موسوم به نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان داگلو، معاون ژنرال البرهان شده‌اند.

میانجیگری‌های سازمان ملل

 در این میان همچنان تلاش‌های سازمان ملل متحد برای میانجیگری بین غیرنظامیان و ارتش ادامه دارد. شورای حاکمیت سودان به رهبری البرهان گفته است قدرت را  فقط به «دولت منتخب یا دولتی که از طریق اجماع سیاسی به قدرت برسد» واگذار می‌کند. اما هم‌اکنون، هرچه که از کودتا می‌گذرد دستیابی به یک توافق سیاسی دشوارتر می‌شود.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده کودتاچیان می‌گوید بسیاری از احزاب سیاسی حاضر به مذاکره واقعی با نظامیان برای تعیین یک دولت انتقالی تا  برگزاری انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ نیستند.

در همان حال ایالات متحده که کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به سودان را پس از کودتا به حالت تعلیق درآورد، هشدار داده است که ادامه سرکوب توسط مقامات بی‌پیامد نمی‌ماند.

انجمن مشاغل سودان اعلام کرده است که اعتراضات اخیر حامل این پیام برای کودتاچیان است که اقتدار واقعی در دست مردم است.