رئیس جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه ۷ فوریه/ ۱۸ بهمن در یک نشست خبری مشترک با همتای روس خود گفت:

 «در حال حاضر در مرزهای اوکراین تنش و خطر بی‌ثباتی در حال افزایش است. نه روسیه و نه اروپا، هیچیک خواهان هرج و مرج یا بی‌ثباتی نیست. به ویژه آنکه کشورها از تاثیرات همه‌گیری [کرونا] رنج برده‌اند. بنابراین ما باید روی اقدامات مشخص به توافق برسیم.»

قرار است مکرون در طی روز جاری برای گفت‌‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به کی‌یف سفر کند. مکرون خاطرنشان کرد در یک مکالمه تلفنی پوتین را در جریان این گفت‌وگو قرار می‌دهد.

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای تنش‌زدایی از بحران اوکراین، کاخ سفید اعلام کرده است که روسیه ۷۰ درصد از قدرت آتش مورد نیاز برای یک تهاجم نظامی تمام‌عیار را فراهم کرده است. وزیر دفاع سابق اوکراین می‌گوید روسیه برای تصرف کی‌یف نیروی کافی در اختیار دارد اما این نیروها هنوز برای تصرف و اشغال کل اوکراین کفایت نمی‌کند. روسیه این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. مسکو خواهان تضمین‌های امنیتی از ناتو مبنی بر عدم گسترش در شرق اروپا و مخالفت با درخواست اوکراین برای عضویت با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بدون پرداختن به جزئیات گفت می‌توان «برخی از پیشنهادها و ایده‌های [مکرون] را در نظر گرفت تا پایه‌ای برای گام‌های بعدی در جهت تنش‌زدایی گذاشته شود.»

رئیس جمهوری روسیه همچنان سیاست درهای باز ناتو را به باد انتقاد گرفت و گفت چنین رویه‌ای فقط به نفع ایالات متحده است. پوتین در ادامه از آمادگی روسیه برای اعطای پناهندگی به پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین و رقیب زلنسکی خبر داد. پوروشنکو به اتهام تامین مالی جدایی‌طلبان شرق اوکراین به خیانت متهم شده است.  

مکرون نسبت به انتظار معجزه در گفت‌وگوهای خود با ولادیمیر پوتین هشدار داد. رئیس جمهوری فرانسه در مسکو گفت: «ما می‌توانیم در کوتاه‌مدت جلوی برخی چیزها را بگیریم.» و در ادامه بلافاصله یادآوری کرد:

«فکر نمی‌کنم پیروزی‌های کوتاه‌مدت وجود داشته باشد. من به معجزه اعتقاد ندارم.»

 قبل از دیدار مکرون با پوتین، مسکو نیز به دنبال تعدیل انتظارات بود.

​دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت:

«وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن است که انتظار پیشرفت‌های قاطع در یک جلسه را داشته باشیم. در روزهای اخیر هیچ تحول تازه‌ای در مورد تضمین‌های امنیتی روسیه اتفاق نیفتاده است.»

  چالش تأمین گاز مورد نیاز اروپا

در حالی که مکرون به دیدار پوتین شتافته بود، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در کاخ سفید با جو بایدن ملاقات کرد و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه این کشور در کی‌یف بود که به دولت اوکراین اطمینان داد آلمان به تعهداتش در ناتو عمل می‌کند. در همان حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا در واشنگتن در مورد چگونگی حفظ جریان عرضه انرژی به اروپا در صورتی که روسیه جریان گاز طبیعی را قطع کند، گفت‌وگو کردند.

بایدن و شولتس در کاخ سفید با یک صدا روسیه را تهدید کردند که چنانچه به اوکراین حمله کند تحت تحریم قرار می‌گیرد. رئیس جمهوری آمریکا گفت در این صورت صدور گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۲ باید متوقف شود. صدر اعظم آلمان اما ترجیح داد در این مورد به‌طور مشخص صحبت نکند. بایدن گفت:

«اگر روسیه به اوکراین حمله کند، یعنی با تانک و نیروهای زمینی از مرز اوکراین عبور کند در این صورت دیگر از نورد استریم ۲ خبری نیست.»

شولتس خاطرنشان کرد که آلمان و آمریکا درباره اعمال تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در یک جبهه متحد هستند. اما در همان حال یادآوری کرد:  

«این بخشی از فرآیند است که ما همه چیز را در انظار عمومی بیان نمی‌کنیم.»

بایدن در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین گفت:

«می‌دانم که او [پوتین] اکنون در موقعیتی است که می‌تواند حمله کند. او ظرفیت انجام این کار را دارد. نمی‌دانم قرار است چه کند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت به شهروندان غیرنظامی آمریکایی توصیه کرده است اوکراین را ترک کنند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مسئله اوکراین، شرایط کنونی قاره اروپا را خطرناک و دشوار خواند. بورل در جمع خبرنگاران گفت:

«اوضاع امنیتی کنونی در اروپا، دشوارترین دوران را از لحاظ امنیتی برای اروپا به وجود آورده است. ما نگرانی‌های عمیقی در ارتباط با افزایش خطر [درگیری] در مرز اوکراین و روسیه داریم. به نظر من، ما اکنون در خطرناک‌ترین دوران از زمان جنگ سرد تاکنون به سر می‌بریم، اما در همان حال ما همچنان معتقدیم که فرصت برای دیپلماسی وجود دارد.»

ولادیمیر پوتین بارها اعلام کرده است که تحرکات و تمرین‌های نظامی در مرز اوکراین در خاک روسیه اتفاق می‌افتد و این حق روسیه است. بورل گفت:

«هیچ کس ۱۴۰ هزار سرباز مسلح را در مرزهای یک کشور جمع نمی‌کند. نیروهای روسی برای نوشیدن چای در آنجا حضور ندارند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود قیمت گاز در اروپا در حال حاضر شش تا ده برابر بیشتر از سال گذشته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا در تلاش خواهد بود در صورت توقف صدور گاز از روسیه به اروپا از پیامدهای آن بکاهد.