«تنش‌زدایی ـ مذاکره ـ حل مسئله»؛ اولاف شولتس، صدراعظم آلمان شب گذشته، سه‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در برلین، این سه گام را مهم‌ترین اقدامات برای تأمین صلح در اروپا و جلوگیری از جنگ با روسیه توصیف کرد.

آندری دودا نیز درباره بحران اوکراین گفت وضعیت بسیار دشوار است اما او مطمئن است که راه حلی وجود خواهد داشت.

امانوئل مکرون در سخنانی اعلام کرد که به گفت‌وگو با روسیه برای جلوگیری از خطر تشدید تنش پایبند است. او بر اهمیت اتحاد اروپا و متحدانش تأکید کرد و گفت ناتو و آمریکا نیز باید سهم خود را برای یافتن راه حل ادا کنند.

افزون بر تمایل به گفت‌وگو با روسیه هشدارهایی نیز داده شد. شولتس با اشاره تلویحی به اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه، گفت:

«بار دیگر نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین غیرقابل قبول است و پیامدهای گسترده‌ای برای روسیه خواهد داشت.»

آندری دودا نیز تأکید کرد که گامی به عقب برداشته نخواهد شد.

پیش از این مکرون پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از ادامه مذاکرات با مسکو حمایت کرده بود. او اعلام کرد که رایزنی‌ها در مورد اجرای طرح صلح مینسک و مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین روز پنج‌شنبه در برلین در سطح مشاوران و تحت نظارت فرانسه و آلمان در قالب موسوم به نرماندی ادامه خواهد یافت. مکرون گفت توافق مینسک تنها راه دستیابی به صلح و راه حل پایدار سیاسی است و از تمامیت ارضی اوکراین حفاظت می‌کند.

با این حال، راه حلی برای بحران اوکراین در آینده نزدیک قابل انتظار نیست و ممکن است این روند ماه‌ها طول بکشد. گفت‌وگوهای مکرون با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز دوشنبه ۱۸ بهمن / ۷ فوریه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه، به پیشرفت در جهت ثبات اوضاع کمک کرد.

مکرون در دیدار دوم گفت نسبت به «راه حل‌های عملی مشخص» که می‌تواند به کاهش تنش در اوکراین منجر شود خوش‌بین است. مکرون این‌که پوتین به او گفته است باعث تشدید تنش نخواهد شد را مهم خواند و بر تعهد روسیه مبنی بر آن‌که «هیچ پایگاه ثابت یا استقرار تجهیزات حساس» در بلاروس نخواهد داشت، تأکید کرد.

با این حال کرملین دستیابی به توافق میان پوتین و مکرون را تکذیب کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز سه‌شنبه با بیان این‌که «در شرایط کنونی، مسکو و پاریس نمی‌توانند به توافقی دست یابند»، گفت استقرار دائمی نیرو در خاک بلاروس پس از پایان رزمایش مشترک هرگز از طرح‌های روسیه نبوده است.

زلنسکی در دیدار با مکرون گفت کشورش از روسیه انتظار گام‌های مشخصی دارد تا نشان ‌دهد کاهش تنش به‌طور جدی انجام می‌شود. رئیس جمهوری اوکراین گفت:

«من به کلمات اعتماد ندارم. معتقدم که هر سیاستمداری می‌تواند با برداشتن گام‌های مشخص شفاف باشد.»

طرح صلح که در سال ۲۰۱۵ در مینسک بلاروس به توافق رسید، در حال حاضر متوقف شده است. کی‌یف و مسکو یکدیگر را به نقض این توافق متهم می‌کنند. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در درگیری‌های دونباس، واقع در شرق اوکراین کشته شده‌اند.

در پی گزارش‌هایی مبنی بر استقرار گسترده سربازان روسی در نزدیکی اوکراین، از هفته‌ها پیش در کشورهای غربی هشدارهایی درباره تهاجم احتمالی روسیه به اوکرابن داده شده است. مسکو این موضوع را رد می‌کند با این حال احتمال می‌رود که طرف روسی می‌خواهد برای گرفتن امتیاز از ناتو ترس ایجاد کند. کرملین از قدرت‌های غربی تضمین می‌خواهد که ناتو، اوکراین و دیگر کشورهای شرق اروپا را به‌عنوان عضو نمی‌پذیرد، استقرار تسلیحات در این منطقه را متوقف می‌کند و نیروهای خود را از شرق اروپا عقب می‌راند؛ خواسته‌هایی که آمریکا و ناتو آن را رد می‌کنند.