همزمان با از سرگیری ادامه هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد سابق ایران در دولت احمدی‌نژاد و از مخالفان سرسخت برجام طی سخنانی با عنوان «پشت خیمه دشمن» در حسینیه جماران گفت:

« می‌گویند فلانی ۱۰۰ صفحه یا ۲۰۰ صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می‌شود؟ من که قبلاً گفته‌ام برجام سند طلبکاری ملت است و در دانشگاه باید برجام‌خوانی راه بیفتد. اما مگر صحنه ما این مسائل است؟»

هفته گذشته خبرآنلاین به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که سعید جلیلی در مخالفت با مذاکرات احیای بر جام در وین نامه‌ای ۲۰۰صفحه‌ای نوشته و به رهبر جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است. بر اساس این گزارش و به نقل از همان منبع آگاه، در این نامه او پیشنهاد داده بود که ایران باید از برجام خارج شود و غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد را آغاز کند و سپس با آمریکا وارد گفت‌و‌گوی مستقیم شود. ظاهراً جلیلی این پیشنهاد را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین مطرح کرده اما نتوانسته بود آن‌ها را قانع کند و سپس دست به دامان خامنه‌ای شده بود.   

جلیلی در ادامه سخنانش در حسینیه جماران گفت:

«من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می‌دانم نظراتم را بیان کنم. دولت قبل در پایان دوره خود گزارشی درباره برجام داد و من آن را بررسی کردم و مواردی که با واقعیت مطابقت نداشت بیان کردم. این نامه مربوط به ۶ ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود. البته این مسائل ارزش پرداختن ندارد.»

دور هشتم مذاکرات وین با برگزاری جلسه دوجانبه میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها عصر سه‌شنبه ۸ فوریه/ ۱۹ بهمن  از سر گرفته شد. بنا به گفته منابع نزدیک به مذاکرات تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت‌هایی به دست آورده‌اند.  همزمان جلیلی صبح چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«می‌گفتند فروش نفت ایران باید به صفر برسد، در حالی که بعد از سه سال، ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به جز میعانات و فرآورده‌ها و… داریم می‌فروشیم و این تعداد در حال افزایش است.»

او در ادامه نوشته است:

«اینکه آمریکا که امروز در موضع شکست است بخواهد برای ما شرط بگذارد، همان قدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بود برای رقبایش شرط می‌گذاشت و می‌گفت باید بیایید گفت‌وگو کنید!»

جلیلی نوشت:

«اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند این دولت (در مذاکره با آمریکا) مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود.»

گلایه امیرعبداللهیان از «سنگ‌اندازی‌ها»

همزمان با این تحولات در کانال‌های تلگرامی خبری هم درج شده مبنی بر آنکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به خامنه‌ای از ایجاد مزاحمت‌های مخالفان احیای توافق هسته‌ای گلایه کرده است. این مزاحمت‌ها در رسانه‌های داخلی به  «سنگ‌اندازی» تعبیر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول یک منبع مطلع اعلام کرد:

«اخبار منتشره در مورد نامه وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات وین از اساس کذب و ادعاهای دیگر مطروحه در این خبر هم ساختگی و در راستای اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکست اجماع ملی در مورد مذاکرات وین است‌.»

 یک کانال اطلاع‌رسانی نزدیک به «جریان‌ انقلابی» نوشته است: امیرعبداللهیان در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس به صراحت گفته که «ما از سوی رهبر معظم انقلاب مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توییت می‌کند وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالی‌رتبه تذکر گرفته است!»

بر همین اساس ظاهراً وزیر خارجه ایران در ادامه گفته ما خط قرمز نظام و رهبری را ابداً رد نمی‌کنیم و واقف هستیم که تیم قبلی چه کرده و ما چه می‌کنیم.

حسین امیرعبداللهیان صبح امروز در یک جلسه غیرعلنی درباره روند مذاکرات به نمایندگان مجلس توضیحاتی داد.

۷ بهمن شماری از طلاب در نامه‌ای به امیر عبداللهیان به او تاخته بودند. در آن زمان وزیر خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره گفته بود اگر منافع ایران اقتضا کند، گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا میسر است. این گروه از طلاب هم مثل سعید جلیلی به آخرین جلسه دولت دوازدهم با رهبر جمهوری اسلامی و سخنان خامنه‌ای در آن دیدار اشاره کرده و نوشته بودند:

«شما را به بیانات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدارشان با دولت روحانی ارجاع می‌دهیم که در همان دیدار تأکید کردند که همه، مخصوصاً دولت آینده و دولتمردان آینده باید از اشتباهات دولت روحانی عبرت بگیرند.»

طلبه‌ها سپس امیرعبداللهیان را به «ساده‌لوحی» و تکرار اشتباه روحانی متهم کرده بودند.