روزنامه ۸ صبح افغانستان در گزارشی از قول منابع بیمارستانی این کشور اعلام کرد که ۷۰ تا ۸۵ درصد از ساکنان ولایات شمالی افغانستان به سویه اومیکرون مبتلا شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های طالبان در وزارت بهداشت یا همان صحت عامه افغانستان مدعی هستند «هیچ موردی» از سویه اومیکرون در افغانستان مشاهده نشده است.

روز چهارشنبه ۲۰ بهمن، سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان گفت که بیشترین موارد کرونا در ننگرهار، قندهار، هلمند، غزنی، نیمروز و کابل شناسایی شده است. به این ترتیب روایت رسمی طالبان از کرونا این است که ولایات جنوبی، مرکزی و غربی افغانستان بیش از دیگر مناطق به‌ويژه در شمال درگیر کرونا شده‌اند.

اما منابع بیمارستانی می‌گویند ولایات کاپیسا، پروان و پنجشیر در شمال با رشد بی‌سابقه ابتلا به کرونا دست به گریبان شده و از هر ۱۰ شهروند ساکن در این ولایات دست‌کم ۷ نفر به سویه اومیکرون مبتلا شده‌اند.

افغانستان با کمبود بسیار شدید دارو و تجهیزات بیمارستانی روبه‌رو است و به دلیل ضعف گسترده در سیستم شناسایی بیمار، نمی‌توان در مورد دقت آمارهای بهداشتی و درمانی اطمینان داشت.

سخنگوی وزارت صحت امارت طالبان می‌گوید در ۲۴ ساعت منتهی به روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن تنها ۶۷۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. او همچنین می‌گوید در روز چهارشنبه ۱۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۶۵۰ نفر هم بهبود یافته اند. چنین آماری با آنچه مسئولان بیمارستانی افغانستان می گویند فاصله بسیار دارد.

آمار رسمی کرونا در افغانستان حتی پیش از سقوط دولت این کشور و تسلط طالبان هم مناقشه برانگیز بود. سازمان ملل در گزارشی از وضعیت انسانی در افغانستان به این موضوع اشاره کرده است که به دلیل ضعف سیستم بهداشتی اساسا بسیاری از مبتلایان به کرونا و یا کسانی که جانشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند شناسایی نشده‌اند. وزارت صحت افغانستان می‌گوید آن‌ها حدود ۱۶۹ هزار مورد ابتلا به کرونا را از ابتدای همه‌گیری تاکنون شناسایی کرده‌ایم و ممکن است آمار واقعی بیش از این تعداد باشد.

در حالی که بیمارستان‌های افغانستان می‌گویند که موج چهارم کرونا در این کشور آغاز شده است، کمبود دارو و تجهیزات بیش از هر زمان دیگری در دو دهه گذشته به چشم می خورد.

ماه گذشته و پیش از آنکه سویه اومیکرون در افغانستان فراگیر شود، کمیته بین‌المللی نجات (IRC) با انتشار  گزارشی هشدار داد اگر بحران بهداشتی در افغانستان به درستی مدیریت نشود، بیش از ۹۰ درصد مراکز درمانی این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ بسته خواهند شد.

در این گزارش مدیریت طالبان، قطع کمک‌های بین‌المللی و گسترش فقر و سوءتغذیه به عنوان عوامل موثر در نابودی پیکر نیمه‌جان نظام درمانی این کشور یاد شده بود.

این نهاد با استناد به گزارش سازمان ملل نوشته بود که افغانستان با ۹۷ درصد جمعیت فقیر، تا اواسط ۲۰۲۲ شاهد فقر گسترده خواهد بود. سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داده است که اگر جامعه جهانی و کشورها کاری نکنند، شیوع اسهال، سرخک، تب دنگی، مالاریا و کووید-۱۹ سبب فروپاشی نظام درمان افغانستان خواهد شد.