شامگاه شنبه سیزدهم فوریه رسانه‌های خبری به نقل از وانگ کان، نماینده چین در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشتند: «همه مذاکره کنندگان موافق هستند که در مرحله نهایی هستیم. به ویژه پس از آنکه همکاران ایرانی با یک بسته نهایی به مذاکرات آمدند».

جزئیات «بسته نهایی» که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های برجام پیشنهاد کرده‌اند هنوز مشخص نیست.

ایران پیش از این خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال‌شده پس از خروج ایالات متحده از برجام شده بود.

واشنگتن به تازگی با لغو برخی از تحریم‌ها موافقت کرده است. مقام‌های ایران اما گفته‌اند که این اقدام کافی نیست.

در یک خبر دیگر در ارتباط با برجام، بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با الیزابت تراس، همتای بریتانیایی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

جزئیات این مذاکره تلفنی تا به حال فاش نشده است اما بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو طرف بر بازگشت طرفین به برجام تأکید کرده‌اند.

روز شنبه ۱۲ فوریه نیز اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام از دیدار و مذاکره با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران خبر داده بود.

اولیانوف در توییتر نوشته بود که در دیدار با این دو مقام درباره «موضوعاتی که باید در مذاکرات برجام حل و فصل شود»، گفت و گو کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هم صبح یک‌شنبه ۲۴ بهمن/ ۱۳ فوریه به نقل از «منابع نزدیک به ایران» نوشت:

«با توجه به پیشرفت قابل توجه به‌دست‌آمده در مذاکرات و نگارش بخشی زیادی از متون توافق نهایی، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است».

در مجلس شورای اسلامی نیز ابراهیم رضایی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی رسیدن به توافق را دور از ذهن ندانست. او گفت:

«دو موضوع محل اختلاف است؛ اول این‌که آمریکایی‌ها نسبت به ماندن و اجرای توافق تضمین دهند و این‌که بتوان اقدامات طرفین در توافق را راستی آزمایی کرد».

از ایران بنابر اعلام رسانه‌های داخلی نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در وین حضور دارند.

دور هشتم مذاکرات «احیای برجام» از ششم دی ماه آغاز شده است. مذاکره کنندگان چند مرتبه برای «رایزنی» به کشورهای خود بازگشته اند و از ۱۹ بهمن مذاکرات دوباره از سر گرفته شده است.