به گزارش شبکه الجزیره،  یک آگهی استخدام برای استخدام ۳۰ راننده قطار زن در عربستان سعودی، ۲۸۰۰۰ متقاضی داشت.

شرکت حمل و نقل ریلی دولت اسپانیا (Renfe ) اعلام کرد که پس از ارزیابی آنلاین سوابق تحصیلی و مهارت‌ متقاضیان در زبان انگلیسی، تعداد داوطلبان تقریباً به نصف کاهش یافته است. بررسی صلاحیت و مهارت‌های سایر متقاضیان تا اواسط مارس/ فروردین ادامه دارد.

۳۰ زن برگزیده پس از یک سال آموزش با حقوق، رانندگی قطارهای سریع‌السیر بین شهرهای مکه و مدینه را به عهده می‌گیرند.

کنسرسیوم متشکل از برخی شرکت‌های اسپانیایی (از جمله RENFE, ADIF, INECO, INDRA, COPASA, TALGO, ACS و OHL) پروژه راه‌اندازی قطار سریع‌السیر بین مکه و مدینه را به عهده داشتند. ارزش این پروژه شش میلیارد و ۷۳۶ میلیون یورو بود.  

شرکت حمل و نقل ریلی دولت اسپانیا می‌گوید در پی ایجاد فرصت‌هایی برای زنان در این پروژه است. این شرکت در حال حاضر ۸۰ مرد را برای رانندگی قطارهای خود در عربستان سعودی استخدام می‌کند و ۵۰ نفر دیگر نیز تحت آموزش هستند.

فرصت‌های شغلی برای زنان سعودی تا همین اواخر به نقش‌هایی مانند معلمی و کار در مراکز درمانی محدود می‌شد، زنان سعودی موظف‌اند قوانین سخت‌گیرانه جداسازی جنسیتی را رعایت کنند. زنان سعودی حتی تا سال ۲۰۱۸ اجازه رانندگی در این کشور را نداشتند.

مشارکت زنان در بازار کار عربستان در پنج سال گذشته تقریباً دو برابر شده و به ۳۳ درصد رسیده است. زنان اکنون به مشاغلی دسترسی دارند که تا پیش از این در انحصار مردان مهاجر بود.   

به رغم این پیشرفت‌ها، اما نسبت زنان شاغل در پادشاهی سعودی همچنان تقریباً نصف مردان در سه ماهه سوم سال گذشته بود و نرخ بیکاری زنان هم بیش از سه برابر نرخ بیکاری مردان است.

محمد بن سلمان مبتکر اصلاحاتی در زمینه حقوق زنان بوده است، از جمله اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها و حق رانندگی. در همان حال ولیعهد سعودی با بازداشت فعالان زن که سال‌ها برای این اصلاحات مبارزه کردند تلاش کرد خود را مبتکر و رهبر اصلاحات نشان دهد و به جامعه عربستان سعودی ثابت کند که مبارزه زنان در این تصمیم تأثیری نداشته است.

فعالان حقوق زنان از سال‌ها پیش برای حق رانندگی و لغو قیمومیت مردان بر زنان خانواده مبارزه کرده‌اند. طبق قوانین حاکم بر عربستان سعودی، تمامی زنان برای مسافرت به خارج، دریافت پاسپورت، ازدواج و برخی معالجات پزشکی به اجازه قیم مرد نیاز دارند.