موج ششم کرونا در ایران شتابان سراسر کشور را در برگرفته است. در تازه ترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت و درمان در هیچ یک از شهرستان‌ها وضعیت عادی یا آبی نیست و فقط ۴۷ شهرستان در شرایط «نسبتا پرخطر» یا زرد قرار دارند. وضعیت در ۳۳۷ شهر «بسیار پرخطر» یا قرمز و در ۶۴ شهرستان هم «پرخطر» یا نارنجی اعلام شده است.

شمار مناطق پرخطر به لحاظ همه گیری کرونا نسبت به رنگ‌بندی اعلام شده پیشین نزدیک به ۱۰۰ شهرستان افزایش یافته است.

به تبع این وضعیت، در بسیاری از استان‌ها شمار بیماران، بستری و مرگ ناشی از کرونا «افزایش» یا «افزایش بارز» داشته است.

تنها در استان هرمزگان به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان، آمار فوتی‎های کرونا در هفته گذشته ۱۳۰درصد افزایش یافته است.

فاطمه نوروزیان در پیوند با این موضوع به روزنامه «همشهری» گفت:

«قرار است دلایل افزایش مرگ‎ومیر در استان بررسی‌ شود تا ببینیم افراد فوتی فقط به‌سویه اومیکرون مبتلا بوده‎اند یا مبتلایانی به‌سویه دلتا هم در میان آنها هست؟».

در استان بوشهر هم به گفته مسئولان دولتی هشتاد درصد شهرستان‌ها در وضعیت بسیار پرخطر یا پرخطر قرار دارند.

حسین ملکی زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این استان صبح شنبه ۲۰ بهمن گفت:

«طی هفته‌های گذشته تعداد مبتلایان و روند بستری بیماران کرونایی در استان بوشهر افزایش چشمگیری داشته است».

در کرمان تنها دو شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت که سایر شهرستان‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند و مراجعه برای تزریق دوز سوم واکسن بسیار کُند است.

وضعیت بحرانی در این استان سبب شده مراجعه برای اهدای خون و به دنبال آن ذخایر خونی مراکز درمانی کاهش یابد. ایرج شکوهی، مدیرکل انتقال خون کرمان در این باره گفت: «استان با کمبود جدی در زمینه گروه‌های خونی A و O مواجه است».

بسیاری از شهرستان‌های استان فارس نیز در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. وضعیت در ۲۷ منطقه این استان «قرمز» و هشت شهرستان هم «نارنجی» اعلام شده است. در استان اصفهان هم تمامی شهرستان‌ها در وضعیت پرخطر یا بسیار پرخطر قرار گرفته‌اند.

مسئولان بهداشت و درمان در استان گیلان هم شرایط در این استان را «بحرانی» توصیف کرده‌ و از افزایش چند برابری بیماران طی هفته‌های گذشته خبر داده‌اند.

فردین مهرابیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پیوند با این موضوع گفت:

«مجموع بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های گیلان که قبل از دی ماه به ۱۲۵ نفر رسیده بود هم اکنون به مرز ۷۰۰ نفر رسیده است.»

به گفته او تنها یک شهرستان در استان گیلان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

در استان مرکزی نیز بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی این استان تمامی شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند. محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک صبح شنبه ۳۰ بهمن به خبرنگاران گفت:

«در حال نزدیک شدن به روزهای سخت تر سویه اومیکرون هستیم».

موج مرگ‌آفرین

در دیگر استان‌ها نیز شرایط سخت‌تر شده است. به عنوان نمونه در خراسان رضوی تنها یک شهرستان در وضعیت «نسبتا پرخطر» قرار دارد و در آذریایجان غربی وضعیت در ده شهرستان دیگر قرمز اعلام شده است.

وزارت بهداشت و درمان ایران در گزارش هفتگی از روند ابتلا، بستری و فوت بیماران اعلام کرده است در یک هفته گذشته ۱۸ هزار و ۸۶۰ بیمار جدید بستری شده‌ و ۹۵۲ نفر نیز به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

آنطور که مسئولان وزارت بهداشت و درمان گفته‌اند، روند ابتلا به کرونا و بستری طی دو هفته آینده سرعت و شدت بیشتری خواهد گرفت. یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت روز جمعه ۲۹ بهمن گفت:

«پیک ششم کرونا با انتشار سویه اومیکرن در هفته دوم اسفند به اوج خود می‌رسد.»

به گفته او در صورت افزایش نرخ واکسیناسیون، پیش‌بینی می‌شود تا آغاز فروردین این پیک فروکش کند.

به ادعای این مقام مسئول تا به حال تنها ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.