آسوشیتدپرس می‌نویسد به نظر می‌رسد مجازات‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کمتر از اقداماتی باشد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها از دولت بایدن توقع داشتند.

مقامات ایالات متحده با عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای افزایش تولید نفت در گفت‌وگو هستند. به سبب بحران اوکراین قیمت نفت رو به افزایش گذاشته است.  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در نظر دارد حوثی‌های یمن را مجدداً در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. در همان حال بحث درباره نوع تحریم‌ها در کشورهای غربی ادامه دارد. غرب مایل است منابع مالی حوثی‌ها را که در انزوا به سر می‌برند و با بانک‌های غربی چندان ارتباطی ندارند، مسدود کند و آن‌ها را در مضیقه مالی قرار دهد بدون آنکه به گرسنگی و فقر میلیون‌ها انسان در یمن دامن بزند.

 هدف تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا این بار یک شبکه مالی تحت هدایت نیروهای سپاه پاسداران است. وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به جابجایی ده‌ها میلیون دلار برای تامین مالی حوثی‌ها در یمن اقدام کرده و در همان حال حوثی‌ها همچنان به حملات موشکی و پهپادی خود علیه همسایگان یمن ادامه می‌دهند.

خزانه‌داری آمریکا در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرد که حوثی‌ها به‌رغم فراخوان‌های صلح، همچنان به اقدامات ویرانگر خود علیه یمن ادامه می‌دهند.

برایان ‌ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت:

«علی‌رغم درخواست‌ها برای مذاکره برای پایان دادن به درگیری ویرانگر، رهبران حوثی به حملات موشکی و پهپادی علیه همسایگان یمن ادامه می‌دهند و غیرنظامیان بی‌گناه را می‌کشند، در حالی که میلیون‌ها غیرنظامی یمنی آواره و گرسنه هستند.»

دولت بایدن سال گذشته سعید الجمال، تأمین‌کننده مالی اصلی حوثی‌ها را تحت تحریم قرار داده بود. اکنون عده دیگری که متهم به عضویت در یک شبکه قاچاق هستند تحت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند.   

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت یمن و بسیاری مناطق شمالی این کشور را به دست گرفتند. یک سال بعد یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در نبردی ناموفق علیه شورشیان وارد جنگ شد.

حوثی‌ها در برابر تلاش‌های دولت بایدن برای آغاز مذاکرات صلح مقاومت کرده و در عوض حملات هوایی پراکنده به عربستان سعودی و امارات را تشدید کرده‌اند. نیروهای آمریکایی در امارات با سامانه دفاع هوایی پاتریوت به این حملات پاسخ می‌دهند.

دولت ترامپ حوثی‌های یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود اما گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده بودند این اقدام مانع از کمک‌رسانی موثر به گرسنگان یمن می‌شود. یکی از نخستین اقدامات دولت بایدن خارج کردن حوثی‌ها از این فهرست بود. ۸۰ درصد از مردم یمن در سرزمین‌های تحت کنترل حوثی‌ها زندگی می‌کنند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی از جناح‌ها در آمریکایی‌ معتقدند چنانچه حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند، ممکن است زیر فشار تحریمی به سمت گفت‌وگوها برای پایان جنگ یمن سوق داده شوند. گروه‌های حقوق بشری و دموکرات‌ها اما می‌گویند این اقدام، یمنی‌ها را بیش از پیش به سمت قحطی می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: