ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم شامگاه پنج‌شنبه ۵ اسفند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی صحبت کرد و به‌شکل تلویحی در مناقشه اوکراین از روسیه حمایت کرد.

در این تماس تلفنی رئیسی گفت: «گسترش ناتو به سمت شرق، تنش‌زا و تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.»

ابراهیم رئیسی همچنین ابراز امیدواری کرد که «آن‌چه اتفاق می‌افتد، به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

پوتین نیز در این مکالمه تلفنی شرایط کنونی را «پاسخ مشروع به چندین دهه نقض معاهدات امنیتی و تلاش‌های غرب برای آسیب رساندن به امنیت روسیه» دانست.

ولادیمیر پوتین پیش از این بارها «گسترش ناتو» به سمت شرق اروپا و عدم امنیت روسیه را بهانه‌ای برای انتقال نیروهای نظامی این کشور به مرزهای اوکراین دانسته بود. این در حالی است که اوکراین عضو ناتو نیست و چشم‌انداز نزدیکی برای عضویت این کشور در این پیمان نظامی نیز دیده نمی‌شد.

ولادیمیر پوتین بامداد پنج‌شنبه ۵ اسفند / ۲۴ فوریه دستور حمله به منطقه دونباس اوکراین را صادر کرد. پوتین گفت «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند» و جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در دونباس از روسیه درخواست کمک کرده‌اند.

بدین ترتیب جنگ در اوکراین از روز گذشته آغاز شد و به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین در حال گسترش است.

این حمله با واکنش‌های اعتراضی بسیاری از کشورها روبه‌رو شده و کشورهای غربی تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه به‌اجرا گذاشته‌اند.

روز گذشته (پنج‌شنبه) حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز ناتو را مسئول آغاز جنگ در اوکراین دانست و در همین حال از راه حل سیاسی پشتیبانی کرد. او در توئیتر نوشت:

«بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»