جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی و تنها نماینده مخالف تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت» در کمیسیون مشترک مجلس، جمعه ۶ اسفند گفت درخواست نمایندگان مخالف تصویب کلیات این طرح این است که طرح «به‌جای این‌که در کمیسیونی بررسی شود که در این مدت نشان داده توانایی بررسی چنین طرحی را ندارد در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به‌جای این‌که ۲۰ نماینده در خصوص آن تصمیم بگیرند، ۲۹۰ نماینده در مورد آن تصمیم بگیرند.»

«کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه سوم اسفند کلیات این طرح را با ۱۸ رأی موافق به تصویب رساند. در این کمیسیون ۲۳ نماینده مجلس شرکت دارند.

طرح جنجالی «صیانت از فضای مجازی» که بعدها به «طرح حمایت از کاربران» تغییر نام پیدا کرد، با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و برای تحدید بیش از پیش دسترسی کاربران به اینترنت جهانی، تشدید نظارت بر کاربران و جرم‌انگاری فعالیت‌های اینترنتی تدوین شده است.

به‌رغم مخالفت‌های فراوان، طرح مذکور براساس اصل ۸۵ قانون اساسی که اجازه تفویض برخی طرح‌ها به کمیسیون تخصصی را داده، به‌صورت محرمانه و دور از انظار عمومی بررسی شد.

رشیدی کوچی افزود کلیات طرح صیانت با عجله و «یک‌باره» به تصویب رسید و مخالفت هیأت رئیسه مجلس با روند تصویب کلیات طرح نیز «شاهدی بر آن است که کمیسیون مشترک توانایی بررسی این طرح را ندارد».

هیأت رئیسه مجلس پنج‌شنبه ۵ اسفند مصوبه کمیسیون مشترک در مورد طرح صیانت را رد کرد. در همین روز مهرداد ویس‌کرمی، دبیر این کمیسیون گفت:

«بررسی این طرح هنوز در دستور کار کمیسیون مشترک قرار دارد و به صحن مجلس ارسال نشده است.»

ویس‌کرمی افزود:

«یک بار تعدادی از نمایندگان تلاش کردند که بررسی این طرح به صحن علنی ارجاع شود اما نتوانستند، زیرا طبق آیین‌نامه تصمیم‌گیری در این خصوص باید در صحن علنی مجلس انجام شود.»

رشیدی کوچی می‌گوید بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس اگر نماینده‌ای تقاضا داشته باشد که طرح یا لایحه‌ای که در کمیسیون مشترک در حال بررسی است جهت بررسی به صحن مجلس بیاید تا زمانی‌که آن طرح تصویب نشده و به شورای نگهبان ارسال نشده است، اگر این نماینده بتواند ۱۵ امضا جمع‌آوری کند نامه در صحن خوانده می‌شود و پس از دفاع نماینده متقاضی دو نفر موافق و دو نفر مخالف صحبت می‌کنند و این به رأی گذاشته می‌شود و اگر نصف به علاوه یک به آن رأی دادند ادامه بررسی طرح در صحن مجلس صورت می‌گیرد. او گفت «ما به جای ۱۵ امضا ۱۷۰ امضا جمع کردیم».

رشیدی کوچی درباره احتمال پس گرفتن امضاها از سوی نمایندگانی که خواهان بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس هستند، گفت:

«بنده این احتمال را می‌دهم، چراکه موافقان بررسی این طرح در کمیسیون دارند تلاش خود را برای بازپس گرفتن امضاها می‌کنند. (…)  ما انتظار داریم امضاکنندگان پای قول خود بمانند.»

این نماینده مجلس برای‌ آن‌که مخالفان خود در مجلس را قانع کند گفت نه با «ساماندهی فضای مجازی» مخالف است و نه با «فرمایش حضرت آقا». او با تأکید بر این‌که همواره خود را «سرباز انقلاب و ولایت دانسته» علت مخالفت خود با تصویب طرح در کمیسیون را چنین بیان کرد:

«بررسی این طرح در صحن مجلس به نفع نظام است. مردم تحمل شوک جدیدی ندارند».

سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در نماز جمعه ۶ اسفند درباره طرح صیانت گفت فعلاً در موافقت یا مخالفت با آن سخنی نمی‌گوید. او گفت:

«ما صبر می‌کنیم هرچه تصویب شد براساس مر قانون بررسی کنیم.»

احمد خاتمی از مخالفان و موافقان طرح صیانت خواست نظرات خود را ارائه دهند و آرام باشند. او گفت:

«الان طرح نه به‌بار است نه به‌دار. پس چرا با عصبانیت صحبت می‌کنند و عده‌ای می‌گویند خیانت و خباثت است. در فضایی آرام و منطقی است مسأله بررسی شود و روال قانونی طی شود. وقتی قانون شد همه باید تبعیت کنند.»