مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی در پانصدمین روز زندان مادرش با انتشار ویدیویی نسبت به شرایط نگهداری این زندانی سیاسی اعتراض کرد.

مریم کلارن در این ویدیو به «۵۰۰ روز زندان، ۱۹۴ روز نگهداری در سلولب انفرادی، بیش از ۱۰۰۰ ساعت بازجویی و دادگاه نمایشی دو ساعته» مادرش اشاره می‌کند و می‌گوید ناهید تقوی تنها به «دلیل عقاید و افکارش» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

دختر ناهید تقوی ضمن تأکید بر اینکه شرایط ناهید تقوی یک استثنا نیست، به شدتِ سرکوب‌ها در ایران که گروه‌های مختلف را در برمی‌گیرد، اشاره کرد:

«ناهید تقوی یک استثنا نیست، از وکیل تامعلم، از کارگر تا دانشجو، از شاعر تا فعال محیط‌زیست، از فعال مدنی تا فعال زنان، از خوزستان تا کردستان، بلوچستان تا اوین، زندان‌های جمهوری اسلامی ایران پر از انسان‌های مقاوم است…»

ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی شامگاه جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران هنگام بازداشت او خانه‌اش را تفتیش کردند و برخی از وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، پاسپورت‌ها و کتاب‌هایش را با خود بردند.

دلیل یا دلایل بازداشت این شهروند دو‌تابعیتی هنوز به‌طور رسمی و دقیق هیچ‌گاه اعلام نشده، اما مریم کلارن در روزهای اول بازداشت مادرش به ‌نقل از مأموران امنیتی گفته بود که او متهم به «تهدید امنیت ملی» است.

کلارن همچنین گفته بود پس از رجوع خانواده‌اش به سفارت آلمان در تهران، مسئولان سفارت به آنها گفته‌اند هیچ اطلاعی از سوی مقام‌های ایران درباره بازداشت این شهروند دو‌تابعیتی به آن‌ها داده نشده است.

از سوی دیگر روزنامه آلمانی «دی ولت» چاپ برلین به ‌نقل از مقامات دولتی آلمان از محبوس بودن چهار شهروند این کشور از جمله ناهید تقوی در ایران به دلایل سیاسی خبر داد و نوشت بازداشت و حبس این شهروندان از سوی نهادهای امنیتی ایران احتمالاً با هدف افزایش فشار بر دولت آلمان به‌ عنوان یکی از طرفین اروپایی قرارداد برجام انجام شده است.

ناهید تقوی هفت ماه را در سلول انفرادی گذراند و در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۹ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان منتقل شد. مریم کلارن، دختر ناهید تقوی پیشتر گفته بود که مادرش از زمان بازداشت طی ۸۰ جلسه و معادل ۱۰۰۰ ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.

قاضی حاجی مرادی پیشتر در مراجعه خانواده این شهروند به دادسرا به آنها گفته بود که تنها وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه اجازه دسترسی به این پرونده را دارند. وی همچنین افزوده بود که پرونده خانم تقوی تا زمانی که «او اتهامات خود را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد».

جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی به همراه پنج متهم سیاسی دیگر ۸ اردیبهشت‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و دومین جلسه دادگاه در تاریخ ۲۳ خردادماه، در این شعبه برگزار شد.

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی و مهندس معمار بازنشسته است. خانم تقوی در سال ۱۳۸۲ همراه با خانواده خود از ایران به آلمان مهاجرت کرد و طی ۱۵ سال اخیر بین ایران و آلمان در رفت‌وآمد بوده است.

در نهایت شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، ناهید تقوی، مهران رئوف، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمد‌نژاد پنج تن از زندانیان موسوم به «متهمان پرونده ۸ متهم سیاسی» را در مجموع به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. از این میزان حکم، ناهید تقوی به ۱۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است . او هم اکنون در بند زنان زندان اوین محبوس است.