مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ، صبح و بعد از ظهر دوشنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه در منطقه مرزی بلاروس در نزدیکی خرابه‌های هسته‌ای چرنوبیل برگزار شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، خواسته‌های خود برای پایان دادن به جنگ را تکرار کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کرملین، پوتین در این تماس تلفنی به‌رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد، غیرنظامی کردن اوکراین، پاک‌سازی اوکراین از «حضور نازی‌ها» و تبدیل آن به کشوری بی‌طرف را شروط خود برای پایان جنگ دانست و تأکید کرد که راه حل بحران اوکراین تنها با در نظر گرفتن «امنیت مشروع روسیه» امکان‌پذیر است. این خواسته‌ها با آن‌چه پیش از این نیز پوتین اعلام کرده بود تفاوتی ندارند.

پاریس گفت پوتین در این مکالمه تلفنی بار دیگر بر تمایل خود برای محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی و همچنین دسترسی آزاد به جاده‌ها تأکید کرده است.

به‌گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون در تماسی تلفنی با پوتین خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که هدف‌ اصلی از مذاکرات با روسیه آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است.

امانوئل مکرون روز دوشنبه با ولودیمیر زلنسکی نیز تلفنی صحبت کرد و به «احساس مسئولیت» همتای اوکراینی خود درود فرستاد.

کی‌یف نیز خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از اوکراین، از جمله از کریمه و مناطق جدایی‌طلب در دونباس است.

بدین ترتیب دو طرف همچنان بر خواسته‌های قبلی خود تأکید می‌کنند.

رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه شب با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نمایندگان صنعت اروپا در کاخ الیزه دیدار می‌کند. یک کنفرانس ویدئویی نیز با شرکای بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است. کاخ الیزه اعلام کرد که سران فرانسه، آلمان، آمریکا و کانادا می‌خواهند با نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو در مورد وضعیت اوکراین گفت‌وگو کنند.

شامگاه دوشنبه نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت اوکراین با یک دقیقه سکوت آغاز به کار کرد. نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به یاد قربانیان تهاجم روسیه به اوکراین یک دقیقه سکوت کردند.

روسیه در همین حال به حملات خود در اوکراین ادامه می‌دهد. بر اساس اطلاعات مسکو، ارتش این کشور دو شهر در جنوب شرقی اوکراین را تصرف کرد و درگیری در اطراف کی‌یف همچنان ادامه دارد. یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین نیز گفته است ده‌ها نفر در حملات راکتی صبح دوشنبه به شهر خارکف کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

اوکراین از کشته شدن چهار هزار و ۵۰۰ سرباز روسی از آغاز تهاجم تاکنون خبر داده است. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان جنگ اوکراین  ۱۰۲ غیرنظامی از جمله ۷ کودک و همچنین ۳۰۴ زخمی است.

به‌گفته کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان در این‌باره گفت حمله روسیه به اوکراین تنها چند روز پس از آغاز آن موجب بحران انسانی شده است.

موراویتسکی در ورشو گفت:

«گزارش‌ها حاکی از اصابت بمب‌ها و موشک‌ها بر مناطق غیرنظامی و حتی مهد کودک‌ها و مدرسه‌هاست و این به معنای آن است که ما پناهندگان بیشتری در مرز لهستان و اوکراین خواهیم داشت.»

تاکنون حدود ۳۰۰ هزار پناهجو از اوکراین وارد لهستان شده‌اند و اکنون روزانه ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی به این کشور وارد می‌شوند.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت نفت نیز افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است. به‌گفته آگاهان، آمریکا و متحدانش در حال بررسی آزادسازی ذخایر نفتی هستند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به‌نقل از یک نماینده ارشد صنعت نفت نوشت مقدار دقیق آزادسازی ذخایر نفتی هنوز مشخص نشده و هنوز در حال بحث است.  وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که عرضه ۷۰ میلیون بشکه نفت در حال بررسی است.

روز دوشنبه شورای فدرال سوئیس نیز در نشستی ویژه‌ای اعلام کرد که به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه می‌پیوندد. بر این اساس سوئیس حریم هوایی خود را به روی تمام پروازهای روسی خواهد بست و دارایی‌های افرادی که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند را مسدود خواهد کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک نیز قصد دارد ورزشکاران روسیه و بلاروس و همچنین مقام‌های این دو کشور را از مسابقات المپیک زمستانی معلولان حذف کند. کمیته بین‌المللی المپیک گفته است ورزشکاران اوکراینی به‌دلیل جنگ در کشورشان نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و به همین دلیل ورزشکاران روسیه و بلاروس نیز حذف می‌شوند.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز نخستین تحریم علیه روسیه را اعمال کرد. بدین ترتیب تیم ملی فوتبال روسیه از این پس تنها با نام اتحادیه فوتبال روسیه (RFU) و انجام بازی در زمین بی‌طرف و بدون تماشاگر قادر به ادامه فعالیت خواهد بود.

فیفا استفاده از پرچم روسیه و سرود ملی این کشور در هر مسابقه‌ای که تیم‌های روسی در آن بازی می‌کنند را هم ممنوع کرد.

پیش از این تیم‌های ملی فوتبال لهستان، سوئد و چک که در مرحله انتخابی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با روسیه هم‌گروه هستند، اعلام کرده بودند که حاضر نیستند در این مسابقات مقابل تیم ملی روسیه به میدان بروند.