در حالی که در ششمین روز از تجاوز نظامی پوتین به اوکراین، نیروهای روسیه در تلاش‌اند کی‌یف و خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را محاصره کنند، فرار غیرنظامیان از خانه‌هایشان ادامه دارد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای که در وبسایت سازمان ملل متحد منتشر شد گفت که وضعیت برای پسران و دخترانی که در جنگ گیر افتاده‌اند، لحظه به لحظه بدتر می‌شود.

او با اشاره به اخبار مربوط به کشته‌شدن کودکان در حمله روسیه به اوکراین گفت:

«بچه‌ها کشته شده‌اند، زخمی شده‌اند و به شدت تحت تاثیر خشونتی که در اطراف‌شان اتفاق افتاده قرار دارند.»

یونیسف بار دیگر از همه طرف‌ها خواسته تا از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی محافظت کنند. با این‌حال طبق گزارش‌ها در روزهای اخیر بیمارستان ها، مدارس، تاسیسات آب و فاضلاب، و حتی یتیم خانه‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند.

کاترین راسل، سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت و بقایای مواد منفجره را «خطرات واقعی» کنونی برای کودکان خواند و خواستار تعلیق افدامات نظامی شد؛ به نحوی که پس از پنج روز حملات شدید هوایی و درگیری‌های زمینی بتوان امدادهای بشردوستانه را از سر گرفت. مدیر اجرایی یونیسف گفت آتش بس موقت به خانواده‌هایی که در مناطق آسیب دیده قرار دارند این امکان را می‌دهد که برای تهیه آب و غذا و دریافت مراقبت‌های پزشکی یا رساندن خود به مناطق امن، از خانه‌ها خارج شوند.

همزمان پرامیلا پاتن، معاون دبیر کل سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در امور خشونت جنسی در درگیری‌های نظامی با اشاره به آوارگی گسترده مردم اوکراین گفت تهاجم روسیه و به‌دنبال آن درگیری‌های مسلحانه و آوارگی، زنان و دختران را در معرض خشونت‌های جنسی قرار داده است. او در بیانه روز دوشنبه خود خواستار حمایت فوری از غیرنظامیان شد و هشدار داد:

«تا زمانی که درگیری متوقف نشود، هزاران خانواده دیگر به اجبار آواره خواهند شد، که به طور چشمگیری مقیاس وخامت وضعیت انسانی را تشدید می‌کند و خطر خشونت و استثمار جنسی را افزایش می‌دهد.»

طبق آخرین اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، از آغاز تجاوز نظامی پوتین به اوکراین تاکنون ۶۶۰ هزار نفر که اکثر آن‌ها زنان و کودکان‌اند از اوکراین به کشورهای همسایه گریخته‌اند و برآورد می‌شود این رقم به دو میلیون نفر برسد.

معاون دبیر کل سازمان ملل در ادامه سخنان خود گفت:

«من از همه طرف‌ها می‌خواهم که از حقوق بشر و کرامت همه مردم حمایت کنند، خویشتن‌دار باشند و از رعایت کامل قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشری، از جمله ممنوعیت قاطع هر گونه خشونت جنسی اطمینان حاصل کنند.»

او افزود:

«من درخواست دبیر کل سازمان ملل را برای توقف فوری خصومت ها تکرار می‌کنم و خواستار دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان، به ویژه زنان و دختران هستم. من همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهم که از حمله به مراقبت‌های بهداشتی ضروری و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی، که برای تضمین دسترسی پایدار به خدمات، از جمله مراقبت‌های بهداشتی جنسی و باروری و حمایت روانی اجتماعی از بازماندگان خشونت جنسی و جنسیتی حیاتی است، خودداری کنند.»

نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی در درگیری‌های نظامی همچنین خواستار «اولویت‌بندی حمایت نجات‌بخش از بازماندگان خشونت‌های جنسی و جنسیتی در اقدامات بشر دوستانه» مرتبط با جنگ اوکراین شد.

همزمان سیما باهوس، دیگر مدیر اجرایی سازمان ملل متحد نیز هم به غیبت زنان در جایگاه‌های تصمیم‌گیری اشاره کرد و خواستار مشارکت‌دادن زنان در تصمیم‌گیری‌های کنونی درباره اوکراین شد. باهوس گفت: «مشارکت کامل و معنادار زنان برای بهبود روند صلح و امنیت، حیاتی است.»

او افزود:

«خود زنان نیز باید در فرآیندهای تصمیم‌گیری و واکنش‌های بشردوستانه‌ای که به منظور اطمینان از رعایت حقوق آن‌ها انجام می‌شود، شرکت داده شوند.»