جنبش فمینیسم روسیه در مانیفستی که سه‌شنبه اول مارس/۱۰ اسفند، کمتر از یک هفته گذشته از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین منتشر شد، علیه جنگ اعلام موضع کرد. در این مانیفست آمده است:

ما به عنوان شهروندان و فمینیست‌های روسیه، این جنگ را محکوم می‌کنیم. فمینیسم به عنوان یک نیروی سیاسی نمی‌تواند در کنار جنگ تجاوزکارانه و اشغال نظامی باشد. جنبش فمینیستی در روسیه برای گروه‌های آسیب‌پذیر و توسعه جامعه‌ای عادلانه با فرصت‌ها و چشم‌اندازهای برابر مبارزه می‌کند که در آن جایی برای خشونت و درگیری‌های نظامی وجود ندارد.

فمینیست‌های روسیه در آستانه ۸ مارس، روز جهانی منع خشونت علیه زنان، با اشاره به بار سنگین جنگ و خشونت جاری در درگیری‌های نظامی بر بدن زنان نوشته اند:

جنگ به معنای خشونت، فقر، آوارگی اجباری، زندگی‌های درهم‌شکسته، ناامنی و فقدان آینده است و با ارزش‌ها و اهداف اساسی جنبش فمینیستی آشتی ناپذیر است. جنگ نابرابری جنسیتی را تشدید می‌کند و دستاوردهای حقوق بشر را سال‌ها به عقب می‌اندازد. جنگ نه تنها خشونت بمب و گلوله بلکه خشونت جنسی را نیز به همراه دارد: همانطور که تاریخ نشان می‌دهد، در طول جنگ، خطر تجاوز جنسی برای هر زن چندین برابر افزایش می‌یابد. به این دلایل و بسیاری از دلایل دیگر، فمینیست‌های روسی و کسانی که ارزش‌های فمینیستی مشترک دارند، باید در برابر این جنگی که توسط رهبران کشور ما به‌راه انداخته شده است، موضع محکمی اتخاذ کنند.

جنبش فمینیسم روسیه در ادامه به تقابل این جنبش با «ارزش‌های سنتی» و در مقابل نقش این ارزش‌ها به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین سخن گفته است:‌

جنگ کنونی، همانطور که از سخنرانی‌های پوتین بر می‌آید، تحت لوای «ارزش‌های سنتی» اعلام‌شده توسط ایدئولوگ‌های دولتی انجام می‌شود؛ ارزش‌هایی که ظاهراً روسیه تصمیم گرفته است به عنوان یک مبلغ دینی در سراسر جهان ترویج کند و علیه کسانی که از پذیرفتن این ارزش‌ها امتناع می‌کنند یا به باورهای دیگری اعتقاد دارند به خشونت متوسل شود. هر کسی که توانایی تفکر انتقادی را داشته باشد، به خوبی می‌داند که این «ارزش‌های سنتی» شامل نابرابری جنسیتی، استثمار زنان، و سرکوب دولتی علیه کسانی است که شیوه زندگی، خودشناسی، و عملکردشان با هنجارهای محدود مردسالارانه مطابقت ندارد. توجیه اشغال یک کشور همسایه با تمایل به ترویج چنین هنجارهایی تحریف شده و دنبال کردن نوعی «آزادی» عوام فریبانه دلیل دیگری است که چرا فمینیست ها در سراسر روسیه باید با تمام انرژی خود با این جنگ مخالفت کنند.

فعالان فمینیست روسی در ادامه از گروه‌های فمینیست روسی و دیگر فعالان حقوق زنان در سراسر جهان خواسته اند با متحدکردن نیروهایشان و به‌راه انداختن کارزارهای اینترنتی یا آفلاین علیه جنگ و دیکتاتوری پوتین، به مقاومت فمینیستی ضد جنگ بپیوند:

ما بسیار هستیم و با هم می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم: در ده سال گذشته، جنبش فمینیستی قدرت رسانه ای و فرهنگی عظیمی به دست آورده است. زمان تبدیل آن به قدرت سیاسی فرا رسیده است. ما مخالف جنگ، مردسالاری، اقتدارگرایی و نظامی گری هستیم. ما آینده ای هستیم که پیروز خواهیم شد.

فعالان فمینیست در سال‌های اخیر و همچنین در روزهای گذشته یکی از ستون اصلی اعتراضات ضد جنگ در روسیه بودند. معترضان روسی روز یکشنبه هفته جاری در بیش از ۵۰ شهر روسیه دست به اعتراض زدند. بر مبنای گزارش یک نهاد ناظر حقوق بشری دولت پوتین در سرکوب این اعتراضات بیش از ۲هزار نفر را بازداشت کرده است.

همزمان گزارش‌هایی مبنی بر آوارگی صدها هزار نفر در اوکراین و پناهنده شدن بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه که بیشتر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، منتشر شده است. پرامیلا پاتن، معاون دبیر کل سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در امور خشونت جنسی در درگیری‌های نظامی، با اشاره به آوارگی گسترده مردم اوکراین در روزهای اخیر هشدار داد تهاجم روسیه و به‌دنبال آن درگیری‌های مسلحانه و آوارگی، زنان و دختران را در معرض خشونت‌های جنسی قرار داده است.