مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهارشنبه شب ۱۱ اسفند / ۲ مارس حمله روسیه به اوکراین را با اکثریت بالایی محکوم کرد و از مسکو خواست به این تجاوز پایان دهد.

 ۱۴۱ کشور عضو سازمان ملل در نشست اضطراری مجمع عمومی در نیویورک به این قطعنامه رأی مثبت، ۳۵ کشور از جمله ایران و چین رأی ممتنع و تنها پنج کشور روسیه، سوریه، کره شمالی، بلاروس و اریتره به آن رأی منفی دادند.

این قطعنامه از روسیه می‌خواهد که فوراً واحدهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند. قطعنامه همچنین تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر قرار دادن نیروهای هسته‌ای کشورش به حالت آماده‌باش را محکوم کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره تصویب این قطعنامه گفت:

«پیام مجمع عمومی کاملاً آشکار است. همین اکنون به درگیری‌ها پایان دهید. راه دیپلماسی و گفت‌وگو را باز کنید.»

گوترش ضمن اعلام نگرانی از وضعیت اوکراین افزود:

«حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در راستای منشور سازمان ملل باید مورد احترام قرار گیرد. وضعیت اوکراین یک بمب ساعتی است. جهان خواهان پایان رنج گسترده انسانی در اوکراین است. مردم اوکراین به شدت به صلح نیاز دارند و مردم جهان آن را درخواست می‌کنند.»

برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که روسیه می‌تواند آن‌ها را وتو کند، قطعنامه‌های مجمع عمومی را نمی‌توان با وتو رد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل به‌تازگی به دلیل حمله به اوکراین قطعنامه‌ای علیه روسیه تنظیم کرد اما روسیه با حق وتوی خود مانع از تصویب آن شد. چین به همراه هند و امارات متحده عربی به این قطعنامه رأی ممتنع و ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند.

آوارگی بیش از ۸۳۰ هزار نفر از مردم اوکراین

طبق گزارش سازمان ملل، بیش از ۸۳۰ هزار نفر از مردم اوکراین به دلیل جنگ به کشورهای همسایه گریخته‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است تا کنون اکثر پناهجویان به لهستان گریخته‌اند. از آغاز جنگ تاکنون بیش از نیم میلیون پناهجو به لهستان رفته‌اند. ده‌ها هزار نفر نیز وارد جمهوری چک، رومانی، مولداوی و اسلواکی شده‌اند. چندین هزار نفر نیز از اوکراین به آلمان رفته‌اند.

به گفته وزارت کشور آلمان، بیش از ۵۳۰۰ نفر در حال حاضر به‌طور رسمی در این کشور ثبت نام کرده‌اند. گفته می‌شود که شمار واقعی پناهجویان می‌تواند به‌طور قابل توجهی بیشتر شود. شب گذشته تنها حدود ۱۳۰۰ پناهجو با قطار وارد برلین شدند.

دولت لهستان اعلام کرده است که هفت‌هزار تخت بیمارستانی برای مردم اوکراین تدارک دیده است.

تعویق مذاکرات

در حالی‌که گفته می‌شد مذاکرات هیأت‌های روسی و اوکراینی امروز (چهارشنبه) از سر گرفته خواهد شد اما دور دوم مذاکرات برگزار نشد. مشاور رئیس جمهوری اوکراین ظهر چهارشنبه گفت معلوم نیست که مذاکرات انجام شود. کرملین اعلام کرد که طرف روسی عصر چهارشنبه برای مذاکره آماده است. شامگاه چهارشنبه خبرگزاری دولتی راشیاتودی به‌نقل از ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیأت روسی اعلام کرد که نمایندگان اوکراین، کی‌یف را ترک کرده‌اند و فردا صبح (پنج‌شنبه) با نمایندگان روسیه دیدار خواهند کرد.

ارتش روسیه روز چهارشنبه نیز به حملات خود به شهرهای اوکراین ادامه دادند. به‌رغم حملات بنای یادبود هولوکاست در کی‌یف از حملات روسیه در امان مانده است.

وزارت دفاع روسیه صبح چهارشنبه اعلام کرد که واحدهای روسی کنترل کامل شهر خرسون اوکراین را به‌دست گرفته‌اند. اوکراینی‌ها نیز گفتند در ۲۴ ساعت گذشته در گلوله‌باران شهر خارکف دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شدند.

تحریم‌های تازه علیه بلاروس و آزادسازی ذخایر نفتی

روز چهارشنبه کشورهای اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های جدید علیه بلاروس، متحد روسیه به توافق رسیدند.

این تحریم‌ها به‌ویژه صنایع چوب، پتاس (گونه‌ای نمک معدنی) و فولاد بلاروس را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس به محض انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا خواهد بود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس،‌ متحد و حامی نظامی پوتین در جنگ علیه اوکراین است. نیروهای نظامی روسیه از خاک بلاروس نیز وارد اوکراین شده‌اند.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور بخشی از ذخایر ملی نفت خود را آزاد می‌کند. هابک گفت این اقدام در جهت هماهنگی بین‌المللی برای تثبیت قیمت‌ها در بازار نفت است.

قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو آن، از جمله آلمان و آمریکا در مجموع ۶۰ میلیون بشکه نفت خام آزاد کردند. آلمان ۵,۴ درصد آن را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری آلمان همچنین به نقل از محافل دولتی در برلین گزارش داد که تسلیحات ارسالی این کشور به ارتش اوکراین رسیده است. روز شنبه، دولت آلمان اعلام کرد که یک‌هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا از نوع استینگر را به اوکراین تحویل خواهد داد.

سوئد نیز اعلام کرد که قصد دارد ارتش خود را ارتقا دهد.

ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوسیال‌دموکرات سوئد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت توانایی‌های دفاعی کشور باید تقویت شود زیرا وضعیت تهدید عمومی افزایش یافته است.

پس از پایان جنگ سرد، سوئد هزینه‌های نظامی خود را کاهش داد اما در پی الحاق کریمه به روسیه، این کشور دوباره بودجه نظامی را افزایش داد و در سال ۲۰۱۷ خدمت اجباری را مجدداً برقرار کرد.

«نازی‌زدایی»

روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت اوکراین قرار است تحت فرایندی مشابه آنچه زمانی در آلمان انجام می‌شد، «نازی‌زدایی» شود.

لاوروف بار دیگر مسئله نئونازی‌ها در اوکراین را برجسته کرد و افزود:

«باز هم از شما می‌خواهم ویدئوها را تماشا کنید که چگونه نئونازی‌ها در اوکراین آزادند و زیر شمایل جنایتکاران جنگی رژه می‌روند.»

لاوروف تحویل سلاح از سوی آلمان به اوکراین را «حیرت‌انگیز» خواند و گفت:

«همکار من آنالنا بئربوک گفته است با توجه به مسئولیت تاریخی‌ای که آلمان از آن آگاه است، کشورش باید به اوکراین تسلیحات ارسال کند. این چه معنایی دارد؟»

وزیر خارجه روسیه همچنین به سخنان اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اشاره کرد و گفت:

«فون درلاین گفته است اتحادیه اروپا و اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک هستند. این چه چیزی را نشان می‌دهد؟ شاید نشانه آن باشد که تا زمانی که از روسیه متنفر، فاشیست یا نئونازی باشید، مجاز به انجام هر کاری هستید.»