محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با نشریه «آتلانتیک» گفت آشکار است که او دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست  در ترکیه را نداده است. اظهارات ولیعهد عربستان با نتیجه‌گیری‌های دولت‌های غربی مبنی مغایرت دارد. 

بن سلمان در این مصاحبه تلویحا گفت که این روزنامه نگار به اندازه کافی مهم نبوده تا کسی بخواهد  او را ترور کند. 

بن سلمان گفت: « من حتی یک مقاله از خاشقجی در زندگیم نخوانده‌ام.» ولیعهد سعودی در ادامه گفت اگر قرار بود که او افرادی را برای اعدام بفرستد، هدفی ارزشمندتر و آدم‌کش‌های بهتری را انتخاب می‌کرد.

ولیعهد سعودی به آتلانتیک گفت: « اگر قرار بود ما این‌جور امور را اداره کنیم، خاشقجی حتی در میان ۱۰۰۰ نفر اول  فهرست هم نبود. اگر بخواهید برای عملیات دیگر و شخص دیگری بروید، آدم‌ها باید حرفه‌ای باشند و هدف هم باید یکی از ۱۰۰۰ نفر بالای لیست باشد.»

یک گزارش اطلاعاتی ایالت متحده آمریکا که سال گذشته منتشر شد نتیجه‌گیری کرده بود که قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد محمد بن سلمان در مهر سال ۱۳۹۷/ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول نمی‌توانسته بدون تأیید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اتفاق بیفتد و او شخصا این عملیات را تایید کرده بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پیش از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ وعده داده بود که عربستان سعودی «بهای قتل خاشقجی را بپردازد»

محمد بن سلمان به آتلانتیک گفت که اصلا اهمیتی نمی‌دهد که بایدن در مورد او دچار سوتفاهم شده است و افزود «این که به منافع آمریکا بیاندیشد به خود او (بایدن) بستگی دارد.»

وی در ادامه گفت این قضیه که نهادهای اطلاعاتی او را با قتل خاشقجی مربوط دانسته‌اند، او را بسیار آزرده کرده است.

بن سلمان گفت: « من را آزرده کرد و عربستان سعودی را آزرده خاطر کرد»

ولیعهد عربستان که اداره امور عربستان به نوعی در دستان اوست گفت: « واقعه خاشقجی بدترین چیزی بود که برای من اتفاق افتاد چون می‌توانست تمام طرح‌های من را خراب کند.»

بن سلمان گفت «احساس می‌کنم حقوق بشر شامل حال من نشد، ماده ۱۱ اعلامیه حقوق بشر می‌‌گوید افراد تا زمانی‌که جرمشان ثابت نشده بی‌گناه هستند.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اکتبر ۲۰۱۸ برای کاری اداری به کنسولگری عربستان‌سعودی در استانبول مراجعه کرده بود اما دیگر بازنگشت. بعدها معلوم شد که یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رسانده بودند.

دادگاه سعودی در محاکماتی که روند آن مبهم است ۳ نفر از متهمان را تبرئه کرد. پنج نفر به مرگ محکوم شدند و پنج نفر دیگر هم احکام زندان طولانی مدت گرفتند. پنج نفری که به اعدام محکوم شده بودند از برنامه ریزان این ترور نبودن و نهایتا در ماه مه ۲۰۲۰ توسط فرزندان خاشقجی ( با میانجیگری شاهزاده محمد بن سلمان) بخشیده شدند و از مجازات مرگ رهایی یافتند.