شنبه پنجم مارس همزمان با سفر رافائل گروسی به تهران و افزایش امیدواری‌ها به بازگشت به برجام، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری از شرط جدید کشورش برای پذیرش توافق بازگشت به برجام پرده برداشت. او گفت مسکو ضمانت کتبی در حد وزیر خارجه می‌خواهد که «روند تازه‌ای که آمریکا به راه انداخته به هیچ شکل برای تجارت آزاد و کامل و همکاری اقتصادی و نظامی با ایران اثر نگذارد».

اشاره لاوروف به «روند جدید» تحریم‌های گسترده و شدیدی است که اتحادیه اروپا، آمریکا و متحدانش در آسیا در کنار بریتانیا و استرالیا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین علیه مسکو وضع کرده‌اند.

او گفت:

«ما ضمانت می‌خواهیم که این تحریم ها به هیچ شکل بر مناسبات تجاری و اقتصادی روسیه با ایران که در برجام قید شده است، اثر نگذارد».

یک مقام ایرانی که نامش فاش نشد به رویترز گفت موضع تازه روسیه از دو روز قبل مطرح شده است. او این شرط را «سازنده» ندانست اما توضیحی در باره موضع ایران نسبت به شرط روسیه نداد.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، اما ادعا کرد هیچ یک از مقام‌های ایرانی با رویترز گفت‌وگو نکرده‌اند.

ایران تا صبح یک‌شنبه ششم مارس واکنش رسمی به شرط تازه روسیه برای پذیرش توافق بازگشت به برجام نداشت.

در غرب اما یک دیپلمات که نامش فاش نشد، شرط روسیه را موجب به خطر افتادن توافق احتمالی که به گفته او تمام جزئیات آن نهایی شده، دانست و گفت: «هرگونه شرط جدید مشخص نیست مذاکرات را در شرایطی که هر تاخیری خطرناک است، تا چه میزان طولانی‌تر می‌کند».

سه روز قبل- سوم مارس- نمایندگان اروپا و بریتانیا در مذاکرات هسته ای از نزدیک شدن به توافق نهایی خبر دادند و چهارم مارس برای آخرین رایزنی‌ها به کشورشان بازگشتند تا مقدمات امضاء توافق را فراهم کنند.

شنبه پنجم مارس رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد تا در باره جزئیات همکاری تهران و آژانس گفت‌وگو کنند. بیانیه مشترک دو کشور و اظهارات گروسی پس از ترک تهران از توافق برای ادامه همکاری حکایت داشت.