ویدئویی کوتاه از گروهی از هنرمندان و نوازندگان افغانستانی که سازهایشان به گردنشان آویخته شده و در سطح شهر گردانده شدند در رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های خبری افغانستان منتشر شده است.

«طلوع نیوز» در پیوند با این موضوع نوشته است: گفته می‌شود نیروهای امارت اسلامی بر گردن چند تن از نوازندگان و یا آوازخوانان محلی ولایت کنر ابزارهای موسیقی را آویزان کرده و آنان را در جاده‌های عمومی می‌گردانند.

فردین عسکری، مسوول شبکه هنرمندان موسیقی افغانستان در واکنش به این موضوع گفت:

«در بعضی موارد همکاران ما لت‌وکوب و برخوردهای ناشایسته با آن‌ها صورت گرفته است. در بعضی موارد با آن‌ها طوری برخورد شده که حتی با اسیران جنگی هم برخورد نمی‌شود. [از سوی] شبکه هنرمندان افغانستان این گونه حرکت‌ها را در کل محکوم می‌کنیم.»

طالبان نواختن و گوش دادن به موسیقی را بر اساس قوانین مبتنی بر شرع اسلام غیرمجاز اعلام کرده و در برخی ولایت‌ها ساز و ابزار موسیقی را شکسته است. در تابستان امسال این گروه سازهای ارکستر ملی افغانستان را در آتش سوزاند.

در ولایت کاپیسا، جمال‌الدین مظهری، رییس امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده است که هنرمندان در این ولایت حق فعالیت ندارند، اگر فعالیت کنند با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

دو تن از هنرمندان در ولایت کاپیسا به هشت صبح گفته‌اند که پس از سقوط نظام جمهوریت، مشکلات اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی آنان چند برابر و زندگی هنری‌شان با بیم و خطر همراه شده است».

غلام فاروق، نوازنده رباب در ولایت کاپیسا که پس از سلطه طالبان به ایران گریخته بود و دوباره به افغانستان بازگشته، به روزنامه هشت صبح گفت طالبان به او گفته‌اند شغلش را تغییر دهد:

«ما هنرمندان به جز همین کار دیگر شغلی نداریم و نصف عمر ما هم در همین بخش سپری شده است. از هنر نان می‌خوریم؛ اما فعلاً در بی‌سرنوشتی قرار داریم. در بخش‌های دیگر هم کار نیست که انجام بدهیم، اگر بیل زدن هم پیدا شود در برابر پول، بیل می‌زنم. حتا پس از سقوط نظام جمهوریت به ایران سفر کردم؛ اما به دلیل عشق و علاقه‌ای که به مسلک خود داشتم دوباره به وطن برگشتم. این‌جا در حال حاضر موسیقی جرم پنداشته می‌شود و فعلاً این وضعیت خیلی ما را نگران ساخته؛ ما تا چه وقت در بی‌سرنوشتی به سر ببریم.»

فارق سه فرزندش که آرزو داشتند هنرمند شوند را از سر ناگریزی به مدرسه دینی فرستاده تا به گفته خودش «در آینده صاحب کار و وظیفه شوند و لقمه نانی به خانه بیاورند.»

پاینده محمد «غیچک نواز» در همین ولایت هم حال و روزی شبیه به فاروق دارد. او گفت: در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و این روزها حتا نمی‌تواند نامی از موسیقی به زبان بیاورد.

به روایت هشت صبح از آغاز سلطه دوباره طالبان بر افغانستان شمار زیادی از هنرمندان به ناچار این کشور را ترک کرده‌اند.

طالبان از نیمه اوت ۲۰۲۱/ شهریور ۱۴۰۰ دوباره بر افغانستان سطله یافت. با وجود وعده مقامات ارشد این گروه تروریستی برای عفو عمومی، و امیدواری برخی رسانه‌ها و مقام های سیاسی به «تغییر رفتار طالبان» و اقدام کشورهای غربی برای گفت و گو با رهبران این گروه، اقدام‌ها سرکوبگرانه حاکمان جدید افغانستان در ماه های گذشته شدت و سرعت بیشتری گرفته است.